Verkkolaskutus

Verkkolaskutuksen peruskäsitteet

2 min luku | 17.6.2021
Kaksi naista katsomassa hymyillen tietokoneen näyttöä

1. Mikä on verkkolasku?

Verkkolasku on lasku, joka siirtyy digitaalisesti lähettäjältä vastaanottajalle muutamassa minuutissa. Laskun kaikki tiedot liitteineen siirtyvät laskun mukana automaattisesti. Jotta verkkolasku siirtyy onnistuneesti, tarvitset vain vastaanottajan verkkolaskuosoitteen tai Y-tunnuksen. Maventa hoitaa loput. Toisinaan verkkolaskua kutsutaan myös sähköiseksi laskuksi

2. Mitä verkkolaskutus maksaa?

Verkkolaskutuksen hinta riippuu operaattorista. Jotkin operaattorit veloittavat asennus- ja kuukausimaksuja palvelunsa käytöstä. Maventan käyttöönotto ei maksa mitään eikä kiinteitä kuukausimaksuja ole. Maksat vain lähetetyistä ja vastaanotetuista laskuista hinnastomme mukaisesti.

3. Mikä on verkkolaskuoperaattori?

Verkkolaskuoperaattori on ikään kuin verkkolaskutuksesi postitoimisto, joka lähettää ja ottaa vastaan verkkolaskut puolestasi. Voit käydä hakemassa verkkolaskuoperaattorillesi saapuneet laskut taloushallinto-ohjelmaasi käsiteltäväksi samaan tapaan kuin postitoimistosta voi hakea yrityksen postilokeroon tulleet laskut. Maventa on Suomen suosituin verkkolaskuoperaattori. Avatessasi Maventa-tilin, verkkolaskuyhteys avautuu samantien automaattisesti myös kaikkiin muihin suomalaisiin verkkolaskuoperaattoreihin.

4. Mitä tarkoitetaan verkkolaskuosoitteella?

Verkkolaskuosoite, aivan kuten tavallinen postiosoite tai sähköpostiosoite, kertoo osoitteen minne voit vastaanottaa verkkolaskuja. Jos haluat kytkeä Maventa-tiliä avatessasi verkkolaskujen vastaanoton päälle, Maventa muodostaa sinulle verkkolaskuosoitteen automaattisesti. Verkkolaskuosoitteessa on kaksi osaa: varsinainen verkkolaskuosoite ja välittäjätunnus. Esimerkiksi Maventan oma verkkolaskuosoite on 003721291126 ja operaattoritunnus MAVENTA. Operaattoritunnus on vähän kuin postinumero: se kertoo minkä verkkolaskuoperaattorin asiakas yritys on. Lähes kaikkien suomalaisten yritysten verkkolaskuosoitteet ovat julkisesti nähtävissä Tieken verkkolaskurekisterissä osoitteessa verkkolaskuosoite.fi.

5. Mikä on pankkiverkko?

Verkkolaskupalveluita tarjoavat paitsi siihen erikoistuneet verkkolaskuoperaattorit, myös kaikki suomalaiset pankit. Pankkien muodostamaa verkkolaskuverkkoa kutsutaan yleisesti pankkiverkoksi. Pankkien muodostama pankkiverkko kytkeytyy automaattisesti päälle Maventa-tilin avauksen yhteydessä. Pankkiverkon avaus kestää yleensä pari päivää. Avattuasi Maventa-tilin ja pankkiverkon aktivoituessa, voit lähettää ja vastaanottaa verkkolaskuja kaikille suomalaisille verkkolaskukäyttäjille.

6. Finvoice vai Teapps? Mitä ovat verkkolaskuformaatit?

Finvoice ja Teapps ovat Suomessa yleisesti käytössä olevia verkkolaskuformaatteja eli tiedostomuotoja, jossa verkkolaskut ovat. Sekä Finvoice- että Teapps-tiedostot loppuvat päätteeseen .xml, ja lähes kaikki Suomessa markkinoilla olevat taloushallinto-ohjelmat osaavat käsitellä jompaa kumpaa formaattia.

7. Mitä tarvitsen verkkolaskutuksen käyttöönottoon?

Voidaksesi verkkolaskuttaa tarvitset vain kaksi asiaa: Maventa-verkkolaskutilin ja taloushallinto- tai toiminnanohjausohjelman, joka kykenee lukemaan ja kirjoittamaan verkkolaskuja.

8. Miten kytken verkkolaskutuksen taloushallinto-ohjelmaani?

Verkkolaskutuksen kytkeminen taloushallinto-ohjelmaan on helppoa. Tarkista ensin löytyykö ohjelmasi Maventaan suoraan integroitujen ohjelmistojen listalta ›. Jos taloushallinto-ohjelmasi löytyy listalta, seuraa vain annettuja ohjeita. Jos ohjelmaasi ei ole vielä suoraan kytketty Maventaan, sen voi kytkeä Maventa Connectorin avulla.

Maventa

Maventa Maventa on johtava API-pohjainen verkkolaskujen ja sähköisten sanomien pohjoismainen operaattori, jolla on yli 300 integroitunutta ohjelmistokumppania. Missiomme on auttaa kumppaneitamme ja heidän asiakkaitaan työskentelemään älykkäämmin turvallisen ja tehokkaan dokumentinvälityspalvelun avulla.