Myyntilaskujen virheviestit ja käsittely
Tässä ohjeessa opastetaan tunnistamaan ja korjaamaan myyntilaskuihin liittyviä yleisiä virheitä Maventa-palvelussa.
- Laskujen virheviestit
- Not enough information about the recipient
- Print service disabled, invoice sending to print fails (IPOST)
- Invoice send via email but Recipient email address is invalid
- No routing found for recipient or incorrect electronic invoice address
- Multiple routes found with recipients electronic invoice addres
- Finnish bank network service has not been enabled / Recipient´s operator is a bank
- Laskun eräpäivään on liian vähän aikaa
- Muu virhe: IBAN ja BIC eivät täsmää
- Delivery failed: Failed checks: Invalid IBAN
- Delivery to email failed: EMAIL_BOUNCE
- Invoice is duplicated
- Invoice fails validation
- Osoitetiedot SOAP -kehyksellä ja MessageTransmissionDetails -elementissä eivät täsmää
- Laskujen virheiden ilmoitukset
- Lasku ei saapunut vastaanottajalle
Laskujen virheviestit
Jos lähetetty myyntilasku jää virheeseen virheen, tulee tarkistaa virheen syy ja korjata laskun tiedot asianmukaisesti. Alta löydät mahdollisia virheviestejä, jotka Maventa tai vastaanottajan operaattori on palauttanut.
Not enough information about the recipient
Tämä virhe syntyy, kun vastaanottajan tiedot ovat puutteellisia. On tärkeää varmistaa, että vähintään yksi seuraavista tiedoista on oikein:
- OVT-tunnus
- VAT-/Y-tunnus
- sähköpostiosoite tai postiosoite.
Esimerkkejä tilanteista, joissa virhe voi ilmetä, ovat esimerkiksi se, että vastaanottajalta puuttuu verkkolaskuosoite, operaattoritunnus on virheellinen tai OVT-tunnus on väärin
Print service disabled, invoice sending to print fails (IPOST)
Jos laskun lähettäminen tulostuspalveluun epäonnistuu, ja saat virheilmoituksen: "Laskua ei voitu lähettää tulostuspalveluun. Tulostuspalvelu ei ole käytössä", syynä voi olla, että tulostuspalvelua ei ole aktivoitu asetuksista tai laskuaineistosta puuttuu osoitetietoja.
Tulostuspalvelun voi aktivoida Maventan asetuksista. Jos laskun pitäisi olla lähetettävissä ja tulostuspalvelu on aktivoitu, tarkista osoitetietojen oikeellisuus. Vastaanottajan osoitteessa tulee olla maakoodi (kotimaisilla FI).
Tulostuspalvelun kautta lähettäminen edellyttää vähintään seuraavia tietoja:
- katuosoite
- postinumero
- postitoimipaikka
- maakoodi.
Lähetys estyy, jos yksikin näistä tiedoista puuttuu.
Invoice send via email but Recipient email address is invalid
Vastaanottajan sähköpostiosoite on virheellinen.
Sähköpostilaskuja voi lähettää PDF-liitteellä, linkillä ja hyväksy/hylkää-valinnalla. Tarkemmat tiedot lähetystavoista löydät tukisivustoltamme täältä. LISÄÄ LINKKI
No routing found for recipient or incorrect electronic invoice address
Useimmiten tämä virheviesti tulee silloin, kun annettu verkkolaskuosoite on puutteellinen tai muuten virheellinen. Jos olet antanut pelkän OVT-tunnuksen, kannattaa vastaanottajalle antaa lisäksi vähintään y-tunnus, jota käytetään laskureitin hakemiseen operaattoritunnuksen puuttuessa. Tämä ei kuitenkaan vielä varmista että laskulle löytyy verkkolaskuosoite. Useimmat virhetilanteet korjautuvat sillä, kun vastaanottajalle annetaan muiden tietojen lisäksi operaattoritunnus. Tällöin lasku lähetetään suoraan kyseiseen verkkolaskuosoitteeseen, eikä osoitetta yritetä varmistaa mistään osoitteistosta.
Jos olet antanut verkkolaskuosoitteen kokonaisuudessaan, tarkista että annettu OVT-tunnus ja operaattoritunnus ovat oikein. Osoitteen oikeellisuuden voit tarkistaa joko vastaanottajalta, tai verkkolaskuosoitteistosta.
Täydennä vastaanottajan tiedot laskutusohjelmaasi ja lähetä lasku uudelleen. Vaihtoehtoisesti voit reitittää laskun korjatuilla tiedoilla suoraan Maventa-tililtäsi.
On tärkeää huomata, että vaikka lasku reititetään uudelleen Maventan kautta, tämä ei automaattisesti päivitä tietoja laskutusohjelmaasi. Siksi tiedot tulee tarvittaessa päivittää manuaalisesti myös kyseiseen ohjelmaan.
Multiple routes found with recipients electronic invoice address
Laskulle on tunnistettu useita vastaanottajia. Annetulla y-tunnuksella löytyi useita verkkolaskutilejä, minkä vuoksi Maventa ei pystynyt yksilöimään oikeaa vastaanottajaa.
Vastaanottajan OVT-tunnus on suositeltavaa antaa laskulle aina kun mahdollista, jotta tämä ongelma voidaan välttää. Tämä virhe ilmenee yleensä, kun vastaanottajalle on annettu vain y-tunnus tai y-tunnus ja OVT-tunnus ilman operaattoritietoa.
Maventa pyrkii täydentämään puuttuvat tiedot vertaamalla yrityksen y-tunnusta järjestelmästämme löytyviin tietoihin. Tässä tapauksessa y-tunnukselle on löytynyt useita reittejä, eli mahdollisia lähetysosoitteita, minkä vuoksi Maventa ei pysty määrittämään, mihin lasku tulisi toimittaa.
On suositeltavaa lisätä vastaanottajan OVT-tunnus laskulle aina, kun se on mahdollista, jotta voidaan välttää mahdolliset ongelmat tai virheet reitityksessä. Parhaiten ajantasaisen tiedon saa tarkistettua laskun vastaanottajalta.
Finnish bank network service has not been enabled / Recipient´s operator is a bank
Vastaanottajan operaattorina toimii pankki (BANK).
Jotta laskuja voidaan lähettää pankkien verkkolaskuasiakkaille, on välttämätöntä, että pankkiverkkoyhteys on aktivoitu. Yksityiskohtaiset ohjeet pankkiverkkoyhteyden aktivointiin löytyvät täältä. Aktivointiprosessi kestää noin 2-4 pankkipäivää, minkä jälkeen saat sähköpostivahvistuksen aktivoinnin onnistumisesta.
Mikäli pankkioperaattoreille lähetetyt laskut ovat jääneet virhetilaan, ne voidaan lähettää uudelleen aktivointivahvistuksen vastaanottamisen jälkeen. Huomioithan, että pankkiverkkoon lähetettäessä laskuilla tulee olla vähintään neljä pankkipäivää eräpäivään.
Jos lasku jää virheeseen aktivoimattoman pankkiverkon vuoksi, voit lähettää laskun uudelleen aktivointivahvistuksen saapumisen jälkeen. Muistathan myös tällöin varmistaa että eräpäivään on lähetyshetkellä riittävästi aikaa.
Laskun eräpäivään on liian vähän aikaa
Laskun eräpäivä on liian lähellä. Vastaanottajan operaattorina toimii pankki, ja pankit edellyttävät, että eräpäivään on vähintään neljä pankkipäivää lähetyspäivästä. Laskun maksuaikaa tulee pidentää jotta tämä ehto täyttyy, jonka jälkeen laskun voi lähettää uudelleen.
Maventa ei voi välittää laskuja pankeille ilman eräpäivämuutoksia, sillä vastaanottava pankkioperaattori hylkää laskun, kunnes eräpäivä on muutettu laskuaineistolle. Tämän vuoksi korjaus tulee tehdä laskutusohjelmistossa
Aineisto korjataan laskutusohjelmistossa. Eräpäivä on suositeltavaa tarkistaa aina laskuaineistosta, eikä ainoastaan laskun PDF-kuvasta.
Muu virhe: IBAN ja BIC eivät täsmää
Kun lasku toimitetaan pankkiverkkoon, toimittajan tulee ilmoittaa laskun IBAN-tilinumero (EpiAccountID) sekä vastaavan pankin BIC-koodi (EpiBfiIdentifier). Varmista, että laskulle on merkitty oikeat IBAN- ja BIC-tiedot.
Esimerkki aineistosta:
Delivery failed: Failed checks: Invalid IBAN
Virheviesti osoittaa, että laskuaineistossa ilmoitetut maksutiedot sisältävät virheellisen IBAN-numeron. Usein tämä johtuu siitä, että IBAN-numeron alkuosassa olevat kirjaimet "FI" on kirjoitettu pienillä kirjaimilla.
Päivitä pankkitilitiedot laskutusohjelmassa ja lähetä lasku uudelleen korjatuilla tiedoilla.
IBAN-numeron tulee olla oikeassa muodossa, eli alkukirjainten tulee olla isoja.
Delivery to email failed: EMAIL_BOUNCE
Lasku ei ole mennyt perille, koska annettua sähköpostiosoitetta ei ole löydetty tai sähköpostipalvelin on hylännyt viestin. Tarkista laskussa oleva sähköpostiosoite ja lähetä lasku uudelleen korjattuun sähköpostiosoitteeseen.
Invoice is duplicated
Samalla laskunumerolla on lähetetty useita laskuja viikon sisällä. Viikon kuluttua kyseistä laskunumeroa voi jälleen käyttää, mikä mahdollistaa esimerkiksi muistutuslaskujen lähettämisen.
Voit muokata saman laskunumeron käyttöasetuksia kirjautumalla Maventa-tilillesi ja siirtymällä kohtaan Asetukset > Laskuasetukset > Laskujen lähettäminen, jossa voit tarkistaa valinnan "Älä salli saman laskunumeron käyttöä uudestaan".
Ohje tämän asetuksen muokkaukseen löytyy tukiartikkelista Verkkolaskun lähettäminen
Invoice fails validation
Virheviesti osoittaa, että laskuaineisto ei täytä laskuformaatin vaatimuksia tai on muuten yhteensopimaton. Validaatiovirhe voi johtua esimerkiksi siitä, että jonkin elementin teksti on liian pitkä ja ylittää sallitun merkkimäärän. Elementissä voi myös olla erikoismerkkejä, joita ei sallita kaikissa laskuelementeissä.
Voit testata laskuaineiston Maventa-tililläsi kohdassa Laskutyökalut > Testaa XML laskudata. Validaattori palauttaa rivit, joilla virhe esiintyy, sekä virheen kuvauksen. Laskuaineisto tulee muokata laskutusohjelmassa virheviestin perusteella ja lähettää uudelleen korjattuna.
Laskuaineisto tulee muokata laskutusohjelmassa virheviestin pohjalta ja lähettää se sitten uudelleen korjattuna.
Ohje laskuaineiston testaukseen löytyy tukiartikkelista Verkkolaskun lähettäminen
Osoitetiedot SOAP -kehyksellä ja MessageTransmissionDetails -elementissä eivät täsmää
Lasku on jäänyt virhetilaan vastaanottajan operaattorilla, ja operaattorin virheviesti on seuraava: "Osoitetiedot SOAP-kehyksellä ja MessageTransmissionDetails-elementissä eivät täsmää."
Usein ongelmana on, että Finvoice-aineistossa oleva SOAP-kehys ei sisällä samoja tietoja kuin MessageTransmissionDetails-kenttä (joka sijaitsee heti SOAP-kehyksen jälkeen aineistossa).
Taloushallinto-ohjelmistossasi voit määrittää lähetykseen yrityksen tunnuksen, ja mikäli tunnukseksi asetetaan yrityksen y-tunnus, tämä tieto siirtyy MessageTransmissionDetails-elementtiin. Tällöin tieto ei vastaa SOAP-kehyksessä olevaa tietoa, sillä SOAP-kehykseen tulee aina lähettäjän OVT-tunnus.
Tämän voit korjata muuttamalla lähetyksen tunnuksen laskutusohjelmistossasi yrityksen OVT-tunnukseksi. Tämä virheviesti johtuu usein siitä, että SOAP-kehyksessä olevat tiedot eivät täsmää MessageTransmissionDetails-elementissä oleviin tietoihin.
Kun lasku lähetetään Maventalta eteenpäin, siihen lisätään SOAP-kehys, joka voi näyttää esimerkiksi tältä:
<eb:From>
<eb:PartyId>003711111111</eb:PartyId><eb:Role>Sender</eb:Role></eb:From><eb:From><eb:PartyId>DABAFIHH</eb:PartyId><eb:Role>Intermediator</eb:Role></eb:From><eb:To><eb:PartyId>FI2222222222222222</eb:PartyId><eb:Role>Receiver</eb:Role></eb:To><eb:To><eb:PartyId>NDEAFIHH</eb:PartyId><eb:Role>Intermediator</eb:Role></eb:To>
XML
Alkuperäisen laskuaineiston MessageTransmissionDetails voisi taas näyttää tältä:
<MessageTransmissionDetails><MessageSenderDetails><FromIdentifier>1111111-1</FromIdentifier><FromIntermediator>DABAFIHH</FromIntermediator></MessageSenderDetails><MessageReceiverDetails><ToIdentifier>FI2222222222222222</ToIdentifier><ToIntermediator>NDEAFIHH</ToIntermediator></MessageReceiverDetails></MessageTransmissionDetails>
Tässä tapauksessa eb:PartyId003711111111</eb:PartyId> ja 1111111-1 eivät vastaa toisiaan, koska SOAP-kehykseen tulee aina lähettäjän OVT-tunnus.
Tämän voi korjata muuttamalla lähetyksen tunnuksen laskutusohjelmistossasi yrityksen OVT-tunnukseksi. On myös mahdollista, että välittäjätunnuksen kentässä lukee Maventa, kun taas SOAP-kehyksessä lukee DABAFIHH. Molemmissa kohdissa tulee olla sama DABAFIHH-tieto.
Tämä virhe tulee korjata käyttämässäsi laskutusohjelmassa. MessageTransmissionDetails-elementin tulee sisältää vastaanottajan OVT-tieto.
Jos olet varma, että laskusi on oikein ja kaikki tarvittavat palvelut on aktivoitu, mutta virhettä ei löydy listauksesta, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.
Mikäli virhe johtuu taloushallinto-ohjelmistostasi, suosittelemme ottamaan yhteyttä suoraan ohjelmiston tukipalveluun.
Laskujen virheiden ilmoitukset
Virheilmoitus toimitetaan ainoastaan, mikäli virheilmoitusviestit on aktivoitu Maventa-tilin asetuksista.
Asetukset löytyvät seuraavasta polusta:
- Asetukset
- Laskuasetukset
- Laskuilmoitukset
- Lähetetyt laskut.
- Jos virheilmoitusten toimitusosoitteeksi määritetään lähettäjän sähköpostiosoitteen, ilmoitukset lähetetään kyseisen käyttäjän sähköpostiosoitteeseen, jonka käyttäjätunnuksella (API-avaimella) laskut luodaan ja lähetetään.
- Mikäli halutaan, että ilmoitukset lähetetään lähettäjän sähköpostin sijaan tai lisäksi johonkin muuhun sähköpostiosoitteeseen, voidaan määrittää yhden tai useamman virheilmoitusten sähköpostiosoitteen muiden sähköpostiosoitteiden kohtaan.
- Tällöin, kun osoite on lisätty, painetaan plus-merkkiä ((+) Add). Osoitteen voi tarvittaessa poistaa painamalla miinus-merkkiä ((-)) sähköpostiosoitteen vierestä.
Mikäli ilmoituksia vastaanotetaan esimerkiksi laskujen tilamuutoksista, asetuksia voi muokata Maventa-tilillä seuraavasti:
- siirry kohtaan "Asetukset"
- Valitse "Omat asetukset"
- Valitse "Tiedot"
- Valitsemalla
- "Estä laskutapahtumien sähköpostiviestit" voit estää lähetettyihin myyntilaskuihin liittyvät ilmoitukset (esim. laskun tilan muutokset)
- "Estä kaikki sähköpostiviestit" voit poistaa käytöstä myös saapuneisiin ostolaskuihin liittyvät ilmoitukset. (Huomioithan, että virheeseen jääneistä laskuista tulevat ilmoitukset toimitetaan edelleen).
Lasku ei saapunut vastaanottajalle
Mikäli vastaanottaja ei ole saanut lähetettyä laskua, on hyvä aloittaa tarkistamalla alla listatut asiat.
Aloita tarkistamalla Maventasta, onko lasku lähetetty onnistuneesti.
- Kirjaudu Maventaan
- siirry kohtaan "Lähetetyt laskut"
- Jos tilana on Lähetetty, lasku on toimitettu onnistuneesti eteenpäin Maventan kautta.
- Jos tilana on Virhe, laskua ei ole lähetetty, ja virheen syy on korjattava ennen uudelleenlähetystä.
- Jos laskua ei löydy Maventasta, se ei ole siirtynyt laskutusohjelmasta Maventaan. Tässä tapauksessa ota yhteyttä laskutusohjelman tukeen.
Mikäli lasku on lähetetty onnistuneesti, tarkista lähetystapa ja noudata seuraavia ohjeita:
Lasku on lähetetty verkkolaskuna, mutta vastaanottaja ei ole saanut sitä:
Vastaanottajalle on mahdollisesti annettu virheellinen tai puutteellinen osoite, jolloin lasku on ohjautunut toiseen aktiiviseen osoitteeseen. Jos olet antanut vastaanottajalle vain y-tunnuksen tai OVT-tunnuksen, Maventa hakee aktiivisia osoitteita verkkolaskuosoitteistosta. Jos vastaanottajalla on useita aktiivisia osoitteita, esimerkiksi operaattorivaihdoksen vuoksi, lasku voi päätyä eri osoitteeseen kuin oli tarkoitus.
Laskun ohjaaminen tiettyyn osoitteeseen onnistuu vain antamalla sekä OVT- että operaattoritunnus laskutusohjelmassa. On suositeltavaa tarkistaa vastaanottajan voimassaolevat laskutustiedot suoraan vastaanottajalta. Jos olet antanut sekä OVT-tunnuksen että operaattoritunnuksen, lasku voi jäädä jumiin vastaanottajan operaattorin päässä, jolloin lasku ei ole päätynyt vastaanottajan laskutusohjelmaan. Tässä tapauksessa vastaanottajan tulisi ottaa yhteyttä omaan operaattoriinsa.
Pyri ilmoittamaan vastaanottajasta aina sekä OVT- että operaattoritunnus laskun lähetystä varten. Näin varmistat laskun perillemenon oikeaan osoitteeseen.
Lasku on lähetetty sähköpostitse, mutta vastaanottaja ei ole saanut sitä:
Tarkista vastaanottajan sähköpostiosoitteen oikeellisuus. Jos osoite on väärin, voit lähettää laskun Maventasta uudelleen oikeaan osoitteeseen "Lähetä lasku uudelleen..." -painikkeesta.
Jos sähköpostiosoite on oikein, mutta vastaanottaja ei ole saanut laskua, vastaanottajan sähköpostipalvelin on saattanut estää viestin. Tällöin vastaanottajan tulisi tarkistaa roskapostikansio ja suodatinasetukset sähköpostipalvelimen kanssa.
Suosittelemme myös, että Maventan osoite (noreply@mail.maventa.com) lisätään vastaanottajan sähköpostin tunnettuihin kontakteihin.
Lasku on lähetetty paperisena, mutta vastaanottaja ei ole saanut sitä:
Kirje ei ole todennäköisesti vielä saapunut vastaanottajalle.
Kaiken kirjepostin jakelun hoitaa Posti, eikä yksittäisiä lähetyksiä voida seurata. 1. luokan kirjeet jaetaan vastaanottajille yleensä postitusta seuraavana arkipäivänä ja 2. luokan kirjeet toisena arkipäivänä postituksesta.
Mikäli lähetyksestä on kulunut pidempi aika, on mahdollista, että posti ei ole jakanut kirjettä oikeaan osoitteeseen. Jos vastaanottajan osoite on tuntematon, kirje palautetaan kuoressa näkyvään lähettäjän osoitteeseen. Jos lähettäjän osoite ei ole näkyvillä, kirje tuhotaan postin toimesta.
Huomioi jakeluun vaikuttavat arkipyhät ja mahdolliset postin viivästykset. On myös mahdollista että asku on saattanut kadota postin jakelussa.
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Miten löydän virheen syyn Maventassa?
Tarkista virheviestit Maventasta tai operaattorilta saadut ilmoitukset.
Miten korjaan sähköpostilaskuvirheen?
Tarkista ja korjaa vastaanottajan sähköpostiosoite laskulla, ja lähetä lasku uudelleen.
Miten reititän laskun uudelleen Maventa-tililtä?
Voit reitittää laskun Maventa-tililtä korjaamalla tiedot siellä, mutta muista päivittää nämä myös laskutusohjelmaan.