Siirry sisältöön
Suomi
  • Ehdotuksia ei ole, koska hakukenttä on tyhjä.

Maventa palvelulaskutus

Tässä ohjeessa kerrotaan, kuka asiakasta laskuttaa Maventan käytöstä, milloin laskutus tapahtuu, miten tehdä muutoksia koontilaskutukseen ja miten päivittää laskutusosoite. Ohje tarjoaa myös vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen Maventan laskutukseen.

Kuka laskuttaa asiakasta Maventan käytöstä?

Maventaa hyödynnettäessä integroituna palveluna taloushallinto-ohjelman kautta on todennäköistä, että laskutus tapahtuu suoraan ohjelmistotoimittajan toimesta. Tässä tilanteessa Maventan hinnoittelu ei ole voimassa, ja hinnoittelu tulee tarkistaa suoraan ohjelmistotoimittajalta.

Kun Maventan palvelua käytetään Maventa Connectorin tai muun ohjelmiston kautta, joka ei laskuta palvelusta suoraan, Maventan toimesta laskutetaan palvelun käytöstä. On huomioitava, että mikäli lasku noudetaan tai lähetetään suoraan Maventan käyttöliittymästä, kyseisestä tapahtumasta laskutetaan Maventan kautta.

Maventalla laskutus tehdään kuukausittain, mikäli laskutilin saldo ylittää 10 euroa. Muussa tapauksessa laskutus tapahtuu kuuden kuukauden välein. Jos palvelua käytetään taloushallinto-ohjelmiston kautta, laskutusjaksot tarkistetaan taloushallinto-ohjelmistotoimittajalta..

Maventa laskuttaa asiakasta suoraan silloin, kun käytössä on ohjelmisto, jonka laskutukseen ei sisälly Maventan käyttö tai kun palvelua käytetään suoraan käyttöliittymästä osoitteessa https://secure.maventa.com/login

Koontilasku yrityksen tapahtumista laskutusyritykselle

Maventa-tilin asetuksista on mahdollista valita laskutettava yritys, mikäli yrityksen laskutapahtumat tulee laskuttaa esimerkiksi tilitoimistolta tai isännöintitoimistolta. Laskutusyrityksen voi määrittää ainoastaan saman käyttäjätunnuksen alaisille yrityksille, eli Maventa-käyttäjätunnuksen tulee olla kaikkien koontilaskulle lisättävien yritysten yhteydessä.

Laskutusyrityksen voi määrittää Maventa-tilillä valitsemalla

  1.  "Asetukset"
  2. "Yrityksen asetukset"
  3. "Laskutustiedot"
  4. Avautuvasta "Toimitustapa"-valikosta valitaan vaihtoehto "Laskutus laskutusyrityksen kautta".
    • Laskutusyritys-alasvetovalikosta voit tarkastella kaikkia yrityksiä, joihin sinulla on oikeudet.
  5. Valitse haluamasi laskutusyritys listalta
  6. Vahvista asetus painamalla "Tallenna". 

 

Muutokset on tehtävä erikseen jokaiselle yritykselle, jotka halutaan sisällyttää laskutusyrityksen laskuun.

Laskutusosoite Maventan laskutusta varten

Mikäli yrityksen Maventa-tilille on aktivoitu verkkolaskujen vastaanotto, toimitamme laskut ensisijaisesti suoraan kyseiselle tilille Maventan palveluiden käytöstä. Jos verkkolaskujen vastaanottoa ei ole aktivoitu, laskutamme yritystänne tilin avaamisen yhteydessä annettujen tietojen perusteella.

Yrityksen pääkäyttäjä voi tarkistaa nämä tiedot kirjautumalla Maventaan ja vaitsemalla

  1. Asetukset
  2. Yrityksen asetukset
  3. Laskutustiedot.

Mikäli laskutusosoitteen päivittäminen on tarpeen, se voidaan tehdä samassa näkymässä. Käyttäjä voi valita viidestä eri laskutusosoitevaihtoehdosta:

  • Sähköposti
  • Postiosoite
  • e-lasku
  • Maventa-tili
  • Laskutus laskutusyrityksen kautta

Kun haluttu laskutusosoite on valittu, tulee valinta vahvistaa painamalla Tallenna.

Laskut lähetetään nyt tilin asetuksiin tallennettuun osoitteeseen. Yritys on vastuussa siitä, että laskutustiedot ovat ajan tasalla. 

Usein kysytyt kysymykset

Mitä minulta laskutetaan?

Maventa toimii verkkolaskuoperaattorina, joka välittää laskut sähköisesti toimittajalta vastaanottajalle. Maventan kautta on mahdollista lähettää verkkolaskuja, sähköpostilaskuja sekä paperilaskuja vastaanottajan ilmoittamien laskutustietojen mukaisesti. Lisäksi kauttamme voi vastaanottaa verkkolaskuja, ja skannauspalvelun avulla myös sähköposti- ja paperilaskut voidaan vastaanottaa sähköisesti.

Veloitukset perustuvat transaktioihin, ja näitä voi tarkastella saamasi laskun liitetiedostosta, josta näkee myös transaktioiden muodostumisajankohdat. 

Olen saanut Maventalta virheellisen laskun, kuinka voin reklamoida?

Mikäli koet, että Maventan palvelun käytöstä saamasi lasku on virheellinen tai laskua ei olisi pitänyt tulla lainkaan, pyydämme ottamaan suoraan yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Yritykseni on fuusioitunut, mitä teen?

Mikäli fuusion seurauksena yritykselle muodostuu uusi y-tunnus, on tarpeen perustaa uusi tili tälle tunnukselle. Tämä voidaan tehdä joko taloushallinto-ohjelmiston kautta tai suoraan käyttöliittymässä.

Mikäli tili avataan Maventan käyttöliittymässä, valitaan seuraavasti:

  1. Asetukset
  2. Työkalut
  3. Luo uusi yritys. 

On mahdollista pitää molemmat tilit avoinna siirtymävaiheen ajan, jolloin vanhaa OVT-tunnusta voi käyttää, kunnes tili irtisanotaan.

On syytä huomioida, että vanhan tilin sulkemisen jälkeen laskujen tarkastelu ei ole enää mahdollista. Irtisanomisilmoituksen tulee tehdä tilin pääkäyttäjä tai yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Mikäli irtisanomisilmoituksen tekee nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö, tarvitsemme myös yrityksen kaupparekisteriotteen.

Suosittelemme, että suljettavalle tilille/tileille asetetaan koontilaskutus, jotta uusi päätili toimii laskutuksen pääkohteena. Näin vältetään vanhojen tilien laskutus väärältä tai vanhalta y-tunnukselta.

Olen maksanut laskun kahdesti, mitä minun tulisi tehdä?

Laskulle syntynyt ylisuoritus kohdistetaan automaattisesti tuleviin Maventa-palvelulaskuihin, eikä tämä vaadi toimenpiteitä.

Haluan irtisanoa Maventa-tilin, mitä teen? 
Maventa-tilin irtisanominen tapahtuu asiakaspalvelun kautta kirjallisesti. Voit lähettää vapaamuotoisen ilmoituksen tukipyyntönä.

Avainsanat

Laskutus, Maventa, koontilasku, laskutusyritys, laskutusosoite, taloushallinto, verkkolasku, transaktio, fuusio, tilin irtisanominen