Connector ohjelma
Maventa Connectorin (Windows) avulla voit yhdistää laskutusohjelmasi Maventaan ilman suoraa integraatiota. Tämä ohje opastaa Connectorin asennuksen ja käytön myynti- ja ostolaskujen käsittelyssä, sekä liitteiden lähetyksessä ja vastaanotossa.
- Laskujen nouto Connectorista
- Connectorin käytön lopettaminen
Connectorin käyttöönotto
Edellytyksenä Connectorin käyttöönotolle on se, että yrityksellä on Maventa-tili, ja laskutusohjelma pystyy luomaan xml-aineistoa jossain Maventan hyväksymistä formaateissa. Connector ladataan joko paikallisesti koneelle tai palvelimelle ja Connectoriin kirjaudutaan sisään Maventan käyttäjätunnuksella. Maventa Connectorin dokumentaation löydät täältä, sekä tiivistetyn käyttöoppaan PDF-tiedostona täältä.
-
Aloitus
- Varmista, että yritykselläsi on Maventa-tili.
- Luo laskutusohjelmalla laskut XML-muodossa, joita Maventa tukee, ja tallenna ne OUT-kansioon.
- Voit ladata avuksesi myös Maventa Connectorin käyttöohjeen (PDF) täältä.
-
Connectorin Asennus ja Kirjaus
- Lataa Connector paikalliselle tietokoneelle tai palvelimelle. Lataa Maventa Connector täältä.
- Kirjaudu Connectoriin Maventan käyttäjätunnuksillasi.
-
Myyntilaskujen Käsittely
- Luo OUT-kansio myyntilaskuille ja siirrä laskut sinne laskutusohjelmasta.
- Aseta Connector valvomaan OUT-kansiota. Se siirtää laskut Maventa-tilille, josta ne toimitetaan edelleen.
-
Ostolaskujen Käsittely
- Määrittele IN-kansio ostolaskuille. Connector tuo saapuvat laskut tänne vastaanottoajastimeen määritellyllä aikavälillä.
- Laskutusohjelma noutaa saapuneet laskut IN-kansiosta.
-
Liitteiden Lähetys ja Vastaanotto
- Pakkaa lasku ja liitteet zip-tiedostoon ja tallenna OUT-kansioon.
- Laskun .xml-tiedosto on itse lasku, .pdf on laskun kuva, ja kaikki muut tiedostot ovat liitteitä. Automaattilähetyksessä ZIP-tiedoston sisältö voisi olla esim: lasku1001.xml, lasku1001.pdf, liite1.pdf
- Vastaanotetut liitteet saapuvat pdf-muodossa IN-kansioon.
-
Lokitietojen Seuranta
- Seuraa Connectorin lokia säännöllisesti löytääksesi ja ratkaistaksesi mahdollisia virheitä. Connectorin lokia tulisi seurata säännöllisesti loki-välilehdeltä.
Lokiin ilmestyvät muun muassa virheilmoitukset niissä tapauksissa kun lasku ei siirry onnistuneesti Connectorista Maventaan. -
Aseta Microsoft Event Viewer -ohjelmalla ilmoitukset sähköpostiin, jos haluat tietää lokeissa ilmenevistä virheistä.
- Seuraa Connectorin lokia säännöllisesti löytääksesi ja ratkaistaksesi mahdollisia virheitä. Connectorin lokia tulisi seurata säännöllisesti loki-välilehdeltä.
-
Connectorin asennus useille eri työasemille
(yksi Connector per työasema)
-
Jos Connector asennetaan useille käyttäjille paikallisesti työasemille, kaikilla käyttäjillä tulee olla omat Maventan kirjautumistunnukset joilla Connectoriin kirjaudutaan sisään.
-
Jokaiselle Connectorille määritetään tällöin erikseen asetukset, jolloin kaikilla työasemilla on määriteltynä esimerkiksi oma OUT-kansio ulospäin lähteville laskuille.
-
-
Connectorin kielen vaihtaminen
Connectorin kieltä ei pysty vaihtamaan suoraan käyttöliittymästä.
-
Valitse kieli uudelleen joko poistamalla asetustiedoston (config.xml) tai muokkaamalla sitä.
-
Hae koneelta Connectorin tiedostoista asetustiedosto config.xml (yleensä tallentuu ProgramData-sijaintiin.)
-
Poista config.xml ja määrittele tämän jälkeen asetukset Connectoriin uudelleen. Connector pyytää tällöin määrittelemään kielen uudelleen ensimmäisellä käynnistyskerralla.
-
-
Mitä protokollaa ja porttia Connector käyttää?
HTTPS, portti 443. Connector käyttää normaalia HTTPS kutsua, aivan kuten selain.
Mihin osoitteeseen Connector ottaa yhteyttä?
secure.maventa.com jonka takana useita IP osoitteita.
Missä proxyasetukset voi syöttää?
Connectorilla ei ole erillistä proxy tukea.
Voiko Connectorin asentaa serverille?
Kyllä voi. Siinä tapauksessa on kuitenkinsuositeltavaa tarkkailla lokia virheiden varalta.
Avainsanat: Maventa, Connector, myyntilasku, ostolasku, liitteet, XML, paikallinen asennus, loki, ZIP.
Connector ja .NET Framework
-
Varmista, että .NET Framework 2.0 on asennettuna:
-
Connector käyttää Windows-käyttöjärjestelmässä framework 2.0 -versiota.
-
Tarkista asennuksen yhteydessä, että .NET Framework 2.0 on asennettuna.
-
-
Tarkista .NET Framework 3.5 -versio:
-
Huomioi, että .NET Framework 3.5 sisältää 2.0:n ja 3.0:n.
-
-
Asenna .NET Framework 3.5 tarvittaessa:
-
Seuraa Microsoftin englanninkielisiä asennusohjeita, jos tarvitset apua .NET Framework 3.5:n asentamiseen: Microsoft .NET Framework 3.5 -asennusohjeet.
-
Windows 8 -käyttäjille:
Jos Windows 8:n asennuksen aikana saat virheen "Levytila täynnä" tai "Not enough disk space", lataa päivitetty versio normaalin asennustiedoston sijasta.
Maventa Connector ei asennu tai kaatuu käynnistettäessä
Ota yhteys oman käytössä olevan tietokone järjestelmän tukeen ja pyydä admin-oikeudet Maventa Connectorin asennukseen ja käyttöön.
- Varmista että käytät Maventa Connectorin uusinta versiota. Uusimman version voit ladata ja asentaa Maventan kotisivuilta.
- Voit kokeilla poistaa asetustiedoston ja määrittää asetukset uudelleen. Sammuta ensin Connector kokonaan Windowsin tehtävänhallinnasta ja poista sen jälkeen asetustiedosto. Asetustiedoston (config.xml) paikka riippuu hieman Windows-versiosta:
- Windows Server 2003 ja XP:
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Maventa Connector
Vista ja Windows 7:
C:\ProgramData\Maventa Connector
Windows 10:
C:\ProgramData\Maventa Connector - Mikäli et löydä ko. tiedostoa, saattaa kyseinen kansio olla piilotettu.
Tämän "Resussienhallinta Windowsissa" ohjeen avulla voit tuoda piilotetut tiedostot ja kansiot näkyviin.
Yritä käynnistää tämän jälkeen Connector uudelleen. Otathan huomioon että asetukset tulee määrittää ja tallentaa aina asetustiedoston tai ohjelman poistamisen jälkeen.
- Windows Server 2003 ja XP:
Useiden yrityksien hallinnointi Connectorissa
-
Varmista, että kaikilla hallinnoitavilla yrityksillä on käytössä sama käyttäjätunnus, jolla kirjaudut Maventa Connectoriin.
-
Uudet yritykset ilmestyvät yrityslistaan Connector-näkymän oikealle puolelle, kun käytät Maventa Connectoria uudelleen kirjautumalla.
-
Muokkaa asetuksia jokaiselle yritykselle erikseen ja muista tallentaa muutokset.
-
Voit asettaa yritykset online- tai offlinetilaan yksittäin, riippuen mitkä yritykset haluat pitää aktiivisina.
Connectorin Testiympäristö
Tässä ohjeessa opit, kuinka voit testata laskujen siirtoa Connectorista Maventaan, jotta näet laskujen käyttäytymisen ennen varsinaista laskutusta.
-
Rekisteröi Testitili: Luo Maventaan testitili osoitteessa https://testing.maventa.com/login. Tämä tili jäljittelee normaalia Maventan ympäristöä.
-
Lataa Connector: Jos sinulla ei ole vielä Connectoria, lataa se. Ohjelmasta pääset sekä testi- että tuotantopuolelle alasvetovalikosta kirjautumisikkunassa valitsemalla.
-
Määrittele Asetukset: Kirjaudu testipuolelle Maventan testitilin tunnuksilla. Määritä Connectorin asetukset, kuten OUT-kansio, johon laskut siirretään.
-
Testilaskut: Luo testilaskuja ohjelmalla ja siirrä ne OUT-kansioon. Connector siirtää laskut Maventan testitilille automaattisesti. Connectorin automaattilähetys valvoo kansiota säännöllisin väliajoin, ja siirtää laskut Maventan testitilille.
-
Seuranta: Tarkista tapahtumat Loki-välilehdeltä.
-
Huomioi Laskujen Lähetys: Maventan testiympäristössä lähetetyt laskut eivät etene, paitsi sähköpostilaskut, jos tämä vaihtoehto on sallittu. Käytä testaamiseen omaa sähköpostiasi tai estä sähköpostilaskujen lähetys Maventan testitilin asetuksista kohdasta Asetukset -> Laskujen lähettäminen -> Laskun lähetys sähköpostitse -> Älä lähetä laskua sähköpostilla.
-
Siirtyminen Tuotantoon: Jos testiympäristö toimii moitteetta, rekisteröi tuotantotili osoitteessa https://secure.maventa.com/login ja kirjaudu tuotantopuolelle.
TEAPPS-laskujen ja liitteiden lähetys Connectorissa
Ohjeessa selitetään, kuinka lähettää yksittäisiä tai useampia TEAPPS-laskuja sekä niiden pdf-kuvat ja liitteet Maventa Connectorin avulla.
-
Useampi TEAPPS-lasku samassa tiedostossa:
-
Sijoita kaikki laskut yhteen TEAPPS xml-tiedostoon.
-
Vie xml-tiedosto ja laskujen pdf-kuvat yhdellä kertaa Connectorin OUT-kansioon.
-
Xml-aineisto yhdistää oikean laskun kuvaan ja liitteisiin.
-
-
Yksittäinen TEAPPS-lasku:
-
Pakkaa yksittäisen laskun xml-tiedosto, pdf-kuva ja liitteet zip-kansioon.
-
Zip-kansion tiedostonimillä ei ole merkitystä.
-
Siirrä zip-kansio Connectorin OUT-kansioon.
-
Xml-aineisto viittaa jokaisen laskun kohdalla oikeaan kuvaan ja liitteisiin varmistaen oikean yhdistämisen.
Liitetiedostot
Voit lähettää liitetiedostoja Connectorin avulla kahdella tapaa. Huomioithan, että kohta 1. Mauaalinen lähetystapa Toimii vain Finvoice-muotoisilla laskuilla. Katso kohta 2. jos lähetät laskuja muussa formaatissa.:
-
Manuaalinen lähetystapa
Lähettää laskut manuaalisesti napilla "Manuaalilähetys", jossa valitaan ensin laskun XML-tiedosto ja sen jälkeen liitteet.
XML-tiedoston jälkeen kysytään ensin laskun kuvaa erikseen, jos sitä ei ole, voi kohdan ohittaa painamalla 'peruuta' ja tämän jälkeen valitaan mahdolliset liitteet:
1. Sinulle aukeaa ensin ikkuna:
Haluatko lisätä laskulle liitetiedostoja?
- Valitse : Kyllä
Valitse laskun PDF tai ohita painamalla "Peruuta"
- Tässä kohdassa voit valita laskun pdf-kuva tai paina peruuta/cancel, mikäli et halua lisätä laskun pdf kuvaa.
Seuraavaksi aukeaa ikkuna:
Valitse yksi tai useampi liitetiedosto tai ohita painamalla "Peruuta"
- Tässä kohdassa voit aina lisätä laskun liitteet.
-
Automaattilähetys
Voit lähettää laskut automaattilähetyksellä, niin että lasku pakataan zip-tiedostoon ja tallennetaan normaalisti Out-kansioon.
Pakatussa zip-tiedostossa XML-tiedosto on itse lasku, samalla nimellä oleva .pdf on laskun kuva ja kaikki muut tiedostot liitteitä.
Esimerkiksi zip-tiedoston sisältö voisi olla: lasku1001.xml, lasku1001.pdf, liite1.pdf.
Automaattilähetys ei toimi
-
Jos olet valinnut yritykselle ULOS-kansion ja asettanut yrityksen ONLINE-tilaan, pitäisi painettaessa "Käynnistä palvelu" tulla lokiin viesti "Tarkkaillaan hakemistoa ..... yritykselle ....".
Connectorin automaattilähetys on aktiivinen.
-
Jos sen sijaan viesti on:"ULOS-kansiota ei ole olemassa" syy on, että ulos-kansio on verkkolevyllä ja Connector-palvelua ajetaan paikallisella tunnuksella, jolla ei ole pääsyä verkkolevylle. Huom! Tämä on eri asia kuin sisäänkirjautunut käyttäjä.
Tarkasta, että tarkkailtavan hakemiston hakemistorakenne on oikeanlainen eli, että viimeinen hakemisto on nimeltään "Out".
Connector-palvelua ajavan käyttäjän voi vaihtaa Windowsin palvelunhallinnasta (Käynnistä/Aja 'services.msc'). Vakiona käyttäjä on "Local System Account" ja tuo pitäisi vaihtaa sellaiseen jolla on täydet oikeudet verkkolevyllä oleviin kansioihin.
Oman PDF-laskukuvan lähetys Connectorissa
-
Tarkista lähetysformaatti (automaattinen lähetys):
-
Jos lasku lähetetään verkkolaskuna, varmista, että Connectorin lähetysformaatti on oikein asetettu.
-
Jos käytät finvoicea, mutta lähetät useita laskuja yhdessä xml-tiedostossa, käytä formaattia finvoice multiple. Huomaa, ettei liitteitä voi lähettää tässä muodossa.
-
-
Manuaalilähetys:
-
Lähetyksessä ensin avautuu näkymä: "Haluatko lisätä laskulle liitetiedostoja?".
-
Valitse "Kyllä".
-
-
Valitse laskun PDF oikeassa kohdassa:
-
Valitse laskun pdf-kuva kohdassa "Valitse laskun PDF tai ohita painamalla 'Peruuta'". Paina peruuta/cancel, mikäli et halua lisätä laskun pdf kuvaa.
-
Liitteet lisää kohdassa "Valitse yksi tai useampi liitetiedosto tai ohita painamalla 'Peruuta'".
-
-
-
Tulostuspalvelun kautta lähetettävät laskut:
-
Varmista, että Maventa-tilisi asetuksista on aktivoitu omien laskukuvien käyttö tulosteissa.
-
Ohjeet asetuksen aktivoimiseen:
kirjaudu Maventa-tilillesi ja valitse Asetukset -> Laskuasetukset > Laskujen lähettäminen -> Tulostuspalvelu -> Käytä omaa laskun kuvaa tulostettavissa laskuissa.
-
Uusimman Maventa Connector -version lataaminen
Ennen asennusta
-
Vanhemman version poisto:
-
Varmista, että poistat vanhan Connector-version ennen uuden asentamista.
-
Connector voi olla asennettuna kahteen eri sijaintiin: ProgramFiles ja ProgramData. Tarkasta molemmat sijainnit ja poista kaikki vanhat tiedostot.
-
-
Asetustiedoston tarkistus:
-
Connectorin vanha asetustiedosto (config.xml), joka sijaitsee ProgramData-kansiossa, voi jäädä järjestelmään ja vaikuttaa uuteen asennukseen. Muista poistaa tämä tiedosto, jos et halua uuden Connectorin käyttävän vanhoja asetuksia.
-
Uuden version lataus
-
Voit ladata uusimman Connector-version suoraan Maventan sivuilta.
-
Varmista ennen latausta, että olet suorittanut yllä mainitut toimenpiteet.
Virheviestin käsittely asennuksen yhteydessä
Jos saat virheviestin "Error 1001. Palvelu on jo olemassa" asennuksen aikana, suorita seuraavat vaiheet manuaalisen poistamisen suorittamiseksi:
-
Palvelun hallinnan avaaminen
-
Etsi työasemalta Windows Services Management TAI
-
Avaa komentorivi ja kirjoita komento järjestelmänvalvojana:
-
Paina Windows-näppäintä, kirjoita "cmd" ja paina Enter, tai
-
Avaa Valikko painamalla Windows-näppäintä, etsi "Komentorivi" tai "Command Prompt" ja klikkaa avataksesi.
-
Kirjoita komento
services.msc
ja paina Enter.
-
-
-
Palvelun pysäyttäminen
-
Etsi "Maventa Connector Service" luettelosta.
-
Jos palvelu on toiminnassa, pysäytä se klikkaamalla nimestä ja valitsemalla "Pysäytä palvelu".
-
-
Palvelun poistaminen
-
Avaa uudelleen komentorivi järjestelmänvalvojana.
-
Syötä komento:
sc DELETE MaventaService
-
Jos käytät PowerShellia, komento on
sc.exe delete MaventaService
-
-
Järjestelmän uudelleen käynnistäminen
-
Käynnistä tietokone uudelleen.
-
-
Asennuksen suorittaminen
-
Avaa lataamasi Connectorin asennustiedosto (maventa-connector-installer-latest.msi).
-
Noudata näkyviin tulevia asennusohjeita.
-
Noudattamalla näitä ohjeita tarkasti varmistat, että Maventa Connector -asennuksesi sujuu ongelmitta ja olet käyttövalmis uusimman version kanssa.
Löydät nykyisen versiosi tiedot Connectorista oikealta alareunasta (punaisella merkitty):
Virheilmoitukset
Ilmoitukset Maventa Connectorin lokin virheistä sähköpostiin
Tässä oppaassa opit, miten saat ilmoituksen Maventa Connectorin lokin virheistä sähköpostitse. Näin pysyt aina ajan tasalla virhetilanteista seuraamatta manuaalisesti lokia.
Vaiheittaiset ohjeet:
-
Avaa Windows Event Viewer.
-
Valitse vasemmasta reunasta "Maventa" kohdasta "Applications and Services Logs...".
-
Klikkaa virhe 'aktiiviseksi' ja valitse "Attach Task To This Event".
-
Anna tehtävälle nimi ja kuvaus näkymässä "Create a Basic Task" (esim. "Error") ja valitse "Seuraava".
-
Valitse haluttu toiminto "Send an e-mail" ja klikkaa "Seuraava".
-
Kirjoita tarvittavat tiedot:
-
Lähettäjän sähköpostiosoite
-
Vastaanottajan sähköpostiosoite
-
Viestille otsikko ja sisältö
-
SMTP-palvelin
-
-
Klikkaa "Seuraava" ja viimeistele tehtävän luonti.
Usein kysyttyjä kysymyksiä
-
Miten saan virheilmoitukset sähköpostiin?
Määritä Microsoft Event Viewerin kautta tehtävä, joka lähettää sähköpostin virheistä. -
Mitä tietoja tarvitsen sähköpostin asetuksiin?
Lähettäjän ja vastaanottajan sähköpostiosoitteet, viestin otsikon ja sisällön sekä SMTP-palvelimen tiedot.
Laskujen nouto Connectorista
Finvoice laskujen tiedostonimet eivät täsmää:
Jos vastaanotat laskuja Finvoice-muodossa, voit pakottaa vastaanotettujen laskujen tiedostonimet yhtenäisiksi (eli XML ja PDF samalla nimellä) muuttamalla Connectorin asetustiedostoa esim. Muistio-ohjelmalla.
Asetustiedoston (config.xml) paikka riippuu hieman Windows versiosta:
- Windows Server 2003 ja XP:
C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Maventa Connector - Vista ja Windows 7:
C:\ProgramData\Maventa Connector - Windows 10:
C:\ProgramData\Maventa Connector
Lisää allaoleva rivi yrityksen tietojen yhteyteen, esim. "LastRec" elementin jälkeen:
- <ConsistentFileNames value="True" />
Huomio: Laskujen mukana mahdollisesti tulevat muut liitteet tulevat alkuperäisellä nimellä.
Connector jättää kaikki laskut noutamatta
Tässä osiossa käsitellään syitä, miksi Maventa Connector ei nouda lainkaan laskuja, sekä annetaan ohjeita ongelman ratkaisemiseksi.
Useimmiten noudon epäonnistuminen liittyy siihen, että Connectorilla ei ole pääsyä asetuksissa määriteltyyn SISÄÄN/IN-kansioon. Tällöin Connectorin lokivälilehdeltä voi löytyä virhe: SISÄÄN-kansiota ei ole olemassa.
Ongelma voi johtua esimerkiksi siitä, että kansio on verkkolevyllä ja Connector-palvelua ajetaan paikallisella tunnuksella, jolla ei ole pääsyä verkkolevylle.
-
Tarkista pääsy IN-kansioon:
-
Varmista käyttäjäsi pääsy IN-kansion sijaintiin.
-
Varmista, että Connectorilla on pääsy tallennuskansioon.
-
Varmista, että hakemistorakenne on oikein: viimeinen hakemisto on nimeltään "In".
-
-
Varmista käyttäjätiedot Maventa-tilillä:
-
Tarkista, että Connectoriin kirjautunut käyttäjä löytyy edelleen Maventa-tililtä.
-
Varmista, että käyttäjä on aktivoitu yrityksen Maventa-tilillä. Tämä kannattaa ottaa etenkin huomioon silloin, jos tilille on lisätty uusia käyttäjiä hoitamaan laskutusta
-
Maventa Connector jättää osan laskuista noutamatta
Tässä osiossa käsitellään tilanteita, joissa vain osa laskuista jää noutamatta, sekä annetaan ohjeita niiden ratkaisemiseksi.
-
Tarkista tietokoneen tai palvelimen kellonaika:
-
Tarkista, että tietokoneen tai palvelimen kellonaika on oikea ja päivittyy automaattisesti.
-
Mikäli ongelma jatkuu, lähetä asiakastukeen Connectorin lokitiedosto (.txt) ja asennustiedosto (config.xml).
-
-
Manuaalisen noudon aikavälin tarkistus:
-
Varmista, että Connectorin manuaalisen noudon aikaväli Connectorissa kattaa saapumatta jääneiden laskujen Maventasta löytyvät luontiajat.
-
Tarkista laskujen luontiajat Maventa-tilillä kohdasta Laskut -> Saapuneet, ja määritä aikaväli tämän mukaan.
-
Noudettujen laskujen tiedostonimet ja liitteiden käsittely
Maventa Connectorin avulla laskuja voidaan noutaa kahdella tapaa. Suosittelemme keskustelemaan ohjelmistotoimittajan kanssa siitä, kumpi tavoista soveltuu paremmin ohjelmistolle.
- Laskut tallennetaan alihakemistoihin per lasku
- Alihakemiston nimi muodostuu yrityksen y-tunnuksesta ja laskunumerosta esim. 12345678_123.
- Alihakemiston sisällä on laskuaineisto (.xml), laskukuva (.pdf) sekä mahdolliset liitetiedostot.
- Tiedostot nimetään laskunumeron mukaan esim. invoice_123.xml & invoice_123.pdf. Tämän asetuksen saa aktivoitua valitsemalla Maventa Connectorissa kohdan "Tallenna vastaanotetut alihakemistoihin".
- Laskut tallennetaan samaan kansioon (Connector oletus asetus)
- Jos kaikki laskut tallennetaan samaan kansioon (IN), laskuaineiston (.xml) ja laskukuvan (.pdf) + mahdollisten liitteiden tiedostonimen eteen lisätään automaattisesti laskun yksilöllinen ID
- Esimerkiksi:
1532affe-7868-48ec-xxxx-8bb4d82exxxx_invoice_1499541.xml,
1532affe-7868-48ec-xxxx-8bb4d82exxxx_invoice_1499541.pdf
ja 1532affe-7868-48ec-xxxx-8bb4d82exxxx_attachment_1499541.pdf.
- Esimerkiksi:
- Jos kaikki laskut tallennetaan samaan kansioon (IN), laskuaineiston (.xml) ja laskukuvan (.pdf) + mahdollisten liitteiden tiedostonimen eteen lisätään automaattisesti laskun yksilöllinen ID
Ostolaskujen noudon lopetus
Tässä ohjeessa opit estämään ostolaskujen noudon Connector-ohjelmistossa. Vaiheet sisältävät vastaanottoajastimen kytkemisen pois päältä, asetusten tallentamisen ja palvelun uudelleenkäynnistyksen.
-
Mene Connectorin asetuksiin ja valitse "Vastaanottoajastin" kohdasta "Pois päältä".
-
Tallenna muutokset valitsemalla vasemmasta yläkulmasta "Tiedosto" -> "Tallenna asetukset".
-
Käynnistä palvelu uudelleen: valitse "Pysäytä palvelu", sitten "Käynnistä palvelu".
-
Tarkista Loki-välilehdeltä, ettei lokissa enää ole merkintöjä ostolaskujen noudosta. Etsi erityisesti merkintöjä "Tarkistetaan, onko yritykselle xxx uusia laskuja" ja "Noudetaan laskua xxx lähettäjältä xxx...". Näiden poissaolo tarkoittaa, että vastaanottoajastin on kytketty pois päältä.
Huomio: Vastaanottoajastimen poistaminen ei vaikuta laskujen vastaanottoon Maventa-tililläsi. Jos haluat sulkea laskujen vastaanoton Maventa-tilillä, toimi Maventan asetuksissa: "Asetukset" -> "Yrityksen asetukset" -> "Laskujen vastaanotto".
Lokin koon kasvattaminen
Windows Event Viewer ohjelman kautta voit käydä suurentamassa Connectorin lokitiedoston kokoa ja valitsemassa ylikirjoitetaanko lokia.Event Vieweristä löydät kaikki Connectorin lokitiedot, myös sellaiset, jotka eivät näy suoraan Connectorista.
-
Avaa Event Viewer
-
Valitse vasemmasta reunasta Maventa (löytyy kohdasta "Applications and Services...") ja klikkaa hiiren oikealla. Valitse "properties"avautuvasta valikosta
-
Avautuvassa ikkunassa suurenna lokitiedoston kokoa (maximum log size), sekä ota pois päältä lokin yli kirjoittamisen valitsemalla "Do not overwrite events (clear log manually)".
Mikäli tarvitsisit laajemmat lokitiedot menneeltä ajankohdalta, tulisi kaikkien lokitietojen löytyä päiväkohtaisesti sijainnista
%CommonApplicationData%/Maventa Connector/log _yyyy_dd.txt.
Sähköpostiraportti laskujen lukumääristä
Maventa-tililtä voit tilata lyhyen raportin verkkolaskutilisi laskumääristä sähköpostiin Asetukset -> Yrityksen tiedot -> Sähköpostiraportit:
Sähköpostiosoitekenttään voi antaa useita osoitteita pilkulla eroteltuna.
- Lisäksi voit valita, kuinka usein raportti lähetetään sinulle. Valittavina on päivittäin, viikoittain, kuukausittain.
Sähköpostiraportin tilaaminen on hyvä valinta, mikäli Connectorin lokin monitoroiminen säännöllisesti ei ole mahdollista.
Sähköpostiraportin avulla voit verrata laskutusohjelmistostasi lähetettyjen laskujen määrää sähköpostiraportin mukaan Maventa-tilille todellisuudessa saapuneiden lähetettävien laskujen määrään. Mikäli näissä määrissä on eroavaisuuksia, tulisi Connectorin lokista tarkistaa mahdollinen virheilmoitus.
Palvelua suorittavan käyttäjän vaihtaminen
Connector-palvelua voi ajaa ainoastaan paikallisen Windows pääkäyttäjän eli järjestelmänvalvojan oikeuksin.
-
Jos et halua antaa Windows-käyttäjälle järjestelmänvalvojan oikeuksia kaikkialle, niin voit vaihtaa Connectorin sovellusta ajavaa käyttäjää seuraamalla seuraavia ohjeita:
-
Siirry Windowsin palvelunhallintaan vaihtaaksesi palvelua ajavan käyttäjän
-
Käynnistä/Aja 'services.msc', vakiona käyttäjä on "Local System Account"
-
Huomioi, että käyttäjän tulee olla sellainen jolla on täydet oikeudet Connectorin asennuskansioon ja kansioihin joita se tarkkailee.
-
Connectorin virheviestit
Tässä ohjeessa opit tunnistamaan ja korjaamaan virhetilanteita, jotka liittyvät Connectorin käyttöön. Tavoitteena on onnistua laskupaketin lähettämisessä ja varmistaa, että kansiorakenteet ovat oikeat.
Virhe: Etänimeä ei voitu selvittää: 'secure.maventa.com'
Connectorin lokiin ilmestynyt virheviesti tarkoittaa sitä, että Connector ei saa yhteyttä Maventaan. Yleensä tämä johtuu verkkoyhteyden katkeamisesta tai muusta verkkoon liittyvästä ongelmasta.
Mikäli lokiin tulee kyseinen merkintä, voit tarkistaa onko laskupaketin lähetys Maventaan onnistunut vai epäonnistunut seuraavilla keinoilla:
-
Tarkista onko virheilmoituksen jälkeen Connectorin lokiin tullut paketille vielä merkintä: Information, [TestiYritys ...] Tiedosto --- lähetetty onnistuneesti, lasku(t) luotu.
Tämä merkintä viittaa siihen että lähetys on onnistunut.
Jos laskupaketin lähetys on onnistunut, voisi loki silloin näyttää tarkemmin esimerkiksi tältä:
3.6.2019 15:00:01, Information, [TestiYritys ...] Löydettiin tiedosto C:\Maventa\TestiYritys\Out\finvoice_2019-06-03_testilaskupaketti1.xml
3.6.2019 15:00:01, Information, [TestiYritys ...] Tiedosto finvoice_2019-06-03_testilaskupaketti1.xml lähetetty...
3.6.2019 15:00:01, Information, [TestiYritys ...] Tiedosto finvoice_2019-06-03_testilaskupaketti1.xml lähetetty onnistuneesti, lasku(t) luotu -
Jos laskupaketin lähetys on epäonnistunut, voisi loki silloin näyttää tarkemmin esimerkiksi tältä:
3.6.2019 15:21:01,Information, [TestiYritys ...] Löydettiin tiedosto C:\Maventa\TestiYritys\Out\finvoice_2019-06-03_testilaskupaketti1.xml
3.6.2019 15:21:02,Information, [TestiYritys ...] Tiedostofinvoice_2019-06-03_testilaskupaketti1.xml lähetetty...
3.6.2019 15:21:56, Error, [TestiYritys ...] Virhe lähetettäessä tiedostoafinvoice_2019-06-03_testilaskupaketti1.xml: Etänimeä ei voitu selvittää: 'secure.maventa.com '
Jos lähetys näyttää epäonnistuneen, tarkista lisäksi että epäonnistunut paketti on siirtynyt Archieve-kansioon, eikä se ole enää OUT-kansiossa.Näin varmistuu että paketti ei lähde kahdesti kun siirrät laskupaketin uudelleen OUT-kansioon.
-
Lisäksi voit kirjautua Maventaan, ja tarkistaa kohdasta Laskut -> lähetetyt ovatko paketin laskut siirtyneet Maventaan onnistuneesti.
Virhe: Objektin viittaukseksi ei voi määrittää objektiesiintymää
-
[ERROR] Virhe: Objektin viittaukseksi ei voi määrittää objektiesiintymää
-
[ERROR] Exception: Object reference not set to an instance of an object
Tämä virhe viittaa siihen, että Connectorin "Lähetys: Valvottu hakemisto" -kohdassa kansiopolku on virheellisessä muodossa, esimerkiksi 'C:\YritysA\Laskut'.
Polun viimeisen kansion tulisi aina olla "Out", esimerkiksi 'C:\YritysA\Laskut\Out'. Tarkista siis, että lähtevien laskujen polku on muodossa x\xxx\xxx\Out, ja että laskut siirretään "Out"-nimiseen kansioon.
Huomioi, että asetusten muuttamisen jälkeen ne tulee tallentaa kohdasta:Tiedosto -> Tallenna asetukset.
Asetukset astuvat voimaan, kun palvelu käynnistetään uudelleen.
Laskulähetyksien virheviestit
Tämä ohje käsittelee virheviestejä, jotka voivat ilmetä, kun lähetät laskuja Maventa Connectorilla. Seuraa ohjeita virheiden selvittämiseksi ja laskutuksen jatkamiseksi.
Kaikki Connectorissa tapahtuneet virheet kirjautuvat Connectorin lokiin, ja pystyt erittelemään lokista näkyville pelkät virheviestit kohdasta Loki -> Näytä: Virheet:
-
Mikäli saamaasi virhettä ei löydy ohjeista tai ohje ei auta ongelmassa, tarkista seuraavaksi että:
-
sinulla on administrator-oikeudet Windowsiin. Connector-palvelua ajavan käyttäjän voi vaihtaa Windowsin palvelunhallinnasta (Käynnistä/Aja 'services.msc'). Vakiona käyttäjä on "Local System Account" ja tuo pitäisi vaihtaa sellaiseen jolla on täyden oikeudet verkkolevyllä oleviin kansioihin.
-
tarkkailtavan hakemiston hakemistorakenne on oikeanlainen eli, että viimeinen hakemisto on nimeltään "Out"
-
uloslähtevien kansiolla on 'archive' alahakemisto. Joissakin järjestelmissä Maventa Connector ei pysty luomaan tätä kansiota automaattisesti vaan se pitää itse lisätä.
-
Online-valo palaa vihreänä yrityksen kohdalla ja palvelu on käynnissä
-
käyttäjätunnus jolla Connectoriin on kirjauduttu löytyy Maventa-tililtä
-
-
Virhe: FILE OR FILENAME BLANK tai FILE IS EMPTY
-
Tarkista ja varmista, että laskuaineisto ja tiedostonimi eivät ole tyhjiä.
-
Korjaa tiedot ja tallenna lasku uudelleen ULOS-kansioon.
-
-
Virhe: FILENAME CONTAINS INVALID CHARACTERS OR IS INVALID TYPE
(ERROR: FILENAME CONTAINS INVALID CHARACTERS
ERROR: FILENAME INSIDE ZIP CONTAINS INVALID CHARACTERS OR IS INVALID TYPE
ERROR: INVALID ZIP FILE)Tiedostonimi sisältää merkkejä, jotka eivät ole sallittuja tai tiedostotyyppi ei ole sallittu.
-
Tarkista tiedostonimi ja varmista, että se sisältää vain sallittuja merkkejä: a-z, 1-9, ., ja _.
-
Poista välilyönnit, erikoismerkit ja kirjaimet å, ä, ö.
-
Varmista, että tiedostonimen pituus on enintään 50 merkkiä.
-
Käytä sallittuja tiedostotyyppejä: *.pdf, *.doc, *.xls, *.tif, *.jpg, *.gif, *.txt, *.xml, *.xsl, *.html, *.htm.
-
-
Virhe: UNSUPPORTED XML FORMAT
-
Maventa ei tue lähetettävää laskuformaattia.
-
Käytä tuettuja laskumuotoja: Finvoice (1.2, 1.3, 2.0, 2.01), TeApps, Svefaktura, EHF, UBL 2.0, OIOXML, PeppolBIS, VismaXML, LiinosXML, SI-UBL.
-
-
Virhe: NO XML FILE OR MORE THAN ONE FOUND
-
Maventa Connector ei ole löytänyt yhtään lähetettävää XML aineistoa tai useamman kuin yhden XML aineiston. Rajoitus on yksi XML per ZIP-tiedosto. Varmista, että kussakin ZIP-tiedostossa on vain yksi XML-aineisto.
-
-
Virhe: LASKUTUSTIEDOSTOA EI VOI AVATA
-
prosessi joka luo laskutiedostoa ei ole vielä valmis tai ei ole vielä sulkenut tiedostoa, joten Connector ei voi avata tiedostoa samanaikaisesti.
Koska ongelma liittyy laskutusohjelman tapaan generoida xml-laskuja, korjautuu ongelma sillä, että tiedostot luodaan ensin toiseen sijaintiin ja siirretään sitten vasta Connectorin OUT-kansioon.
-
-
Virhe: INVOICE FAILS VALIDATION
-
Laskuaineisto ei ole validia eli laskuformaatin sääntöjen mukaista, ja tästä syystä laskua ei voida lähettää eteenpäin. Voit tarkistaa validointivirheen esimerkiksi Maventa-tililtäsi kohdasta Laskut > Testaa XML laskudata.
-
-
Virhe: MULTIPLE INVOICES NOT ALLOWED WITH ATTACHMENTS
-
Finvoice Multiple formaattia ei voi lähettää manuaali lähetyksellä. Connectorissa on luultavasti valittuna Finvoice formaatti, mutta lähetys formaatiksi tulisi valita Finvoice Multiple. Finvoice Multiple lähetys formaatti tulee valita aina, jos finvoice tiedosto sisältää useamman kuin yhden laskun.
-
HUOM! Tällä valinnalla et voi lähettää liitetiedostoja.
Finvoice Multiple pitää aina lähettää automaattitoiminnolla. Aineisto tulee olla tallennettuna ULOS /OUT kansioon ja Connectorin lähettää sen automaattisesti. Lähetysformaattina tulee olle Finvoice Multiple.
-
-
Virhe: "Toiminto aikakatkaistiin"
Jos saatte otsikon mukaista virheviestiä Maventa Connectorin lokiin laskupakettien lähetyksen yhteydessä, esimerkiksi:
23.2.2016 10:28:24, Error, [xxxxxx...] Virhe lähetettäessä tiedostoa finvoice_2016-02-23_xxxxx.xml: Toiminto aikakatkaistiin
Syynä on, että lähettämänne laskuaineisto on niin suuri, että vakio 6 minuutin lähetysaika ei riitä tiedoston käsittelemiseksi. Ongelma ratkaistaan nostamalla aikaa esimerkiksi kymmeneen minuuttiin.
Huom! vaikka virhe muodostuu, niin laskut ilmestyvät yrityksen Maventa-tilille. Jos saatte virheen ja laskut eivät tule läpi Maventaan, niin tämä ei ole ensisijainen ratkaisu.
Aikakatkaisuarvon nostaminen:
1. Varmistakaa, että asennettuna on uusin Maventa Connector -versio: 2.0.8250.23671.
2. Kun uusin versio on asennettuna, mahdollistakaa Windowsista, että näette piilotetut kansiot.
3. Avaa C:\ asema tai se asema, jonne Windows on asennettu.
4. Avaa piilotettu ProgramData-kansio.
5. Avaa Maventa Connector -kansio.
6. Avaa config-tiedosto esim. Notepad-ohjelmalla.
7. Lisätkää tiedoston Language- tai LastUser-tiedon alle tämä rivi:
<ClientTimeout value="900000" />
Esimerkiksi tiedoston sisältö voi näyttää tältä:
xml
<xml>
<LastEnv value="TESTING" />
<LastApiKey value="a0ac795b-d9ad-4155-a3a1-41d2131cd750" />
<Language value="en" />
<LastUser value="demo@maventa.com" />
<ClientTimeout value="900000" />
Tämä arvo on millisekunteina ja asettaa timeout-ajaksi 15 minuuttia. Tämä voi olla hieman turhan pitkä, sillä vakiona tämä arvo on 6 minuuttia. Voitte ensiksi kokeilla 10 minuuttia, joka on siis 600000 millisekuntia.
8. Tallenna muutokset ja sulje tiedosto.
9. Käynnistä Connector uudelleen.
Nyt pakettia yritetään lähettää maksimissaan 10 minuuttia tai minkä arvon ikinä valitsitte.
Muista ottaa varmuuskopio esimerkiksi koko kansiosta, sillä muutokset asetustiedostoihin tehdään omalla vastuulla. Kun timeout-arvoa on kasvatettu, on otettava huomioon, että pakettien lähetyskanava on auki pidempään ja prosessi on päällä ainakin tuon 10 minuuttia per paketti.
-
Virhe: UNKNOWN ERROR
-
Virheessä on useimmiten kyse tilapäisestä häiriöstä, joten suosittelemme lähettämään laskun hetken päästä uudelleen. Mikäli virhe toistuu, ole yhteydessä Maventan asiakastukeen.
-
-
Virhe: SISÄÄN-kansiota ei ole olemassa
-
Ostolaskujen noudon epäonnistumisen yhteydessä Connectorin lokiin voi ilmestyä virheviesti: Error, Yritys ... on aktivoinut laskujen noudon mutta 'SISÄÄN-kansiota' ei ole olemassa.
-
Syy ilmoitukseen "'SISÄÄN-kansiota' ei ole olemassa" on yleensä se, että SISÄÄN-kansio on esimerkiksi verkkolevyllä ja Connector-palvelua ajetaan paikallisella tunnuksella, jolla ei ole pääsyä verkkolevylle.
-
Tarkistathan että:
-
käyttäjällä on pääsy IN-kansion sijaintiin
-
Connector pääsee käsiksi määrittelemääsi tallennuskansioon (sillä ongelma voi olla käyttö-oikeuksissa)
-
tarkkailtavan hakemiston hakemistorakenne on oikeanlainen eli, että viimeinen hakemisto on nimeltään "In"
-
-
Avainsanat: Maventa Connector, Windows Event Viewer, Loki, Virheilmoitus, SMTP-palvelin
Connectorin käytön lopettaminen
Ohjeet Connector-palvelun käytön lopettamiseen kulkevat vastaanottoajastimen poistamisesta ohjelman asennuksen purkamiseen. Myös Maventan irtisanominen on mahdollista kirjallisella ilmoituksella.
-
Mene Connectorin Asetuksiin.
-
Määritä vastaanottoajastin pois käytöstä.
-
Tallenna asetukset varmistaaksesi muutoksien voimassaolon.
-
Poista Connector jokaiselta tietokoneelta, jolle se on asennettu.
-
Connector on nyt irtisanottu, eikä se enää käsittele laskuja.
Huomioi, että Connectorin poistaminen ei vaikuta Maventa-palveluun. Voit silti lähettää ja vastaanottaa verkkolaskuja Maventassa normaalisti.
Jos et tarvitse enää Maventaa, irtisano palvelu vapaamuotoisella, kirjallisella ilmoituksella asiakaspalveluun. Tämä on tehtävä yrityksen nimenkirjoitusoikeudelliselta tai Maventa-tilin pääkäyttäjältä.
Avainsanat: Connector, Maventa, irtisanominen, lopetus, asetukset, vastaanottoajastin.