Siirry sisältöön
Suomi
  • Ehdotuksia ei ole, koska hakukenttä on tyhjä.

Kuluttajalaskutus

Maventan kautta on mahdollista lähettää kuluttajille laskuja e-laskuina tai suoramaksuina verkkopankkeihin, Kivra-digipostipalveluun, sähköpostitse tai tulostuspalvelun kautta. Maventan kautta lähetettävät kuluttajalaskut ohjataan automaattisesti Kivraan niille kuluttaja-asiakkaille, jotka ovat valinneet Kivran ja jotka muuten saisivat laskunsa paperi- tai sähköpostilaskuina.



Yleistä kuluttajalaskutuksesta

Maventan kautta on mahdollista lähettää kuluttajille laskuja e-laskuna tai suoramaksuina verkkopankkiin, Kivra -digipostipalveluun, sähköpostitse tai tulostuspalvelun kautta. Maventan kautta lähetettävät kuluttajalaskut ohjataan automaattisesti Kivraan niille kuluttaja-asiakkaille, jotka ovat ottaneet käyttöön Kivran ja joille laskut olisi muuten toimitettu paperi- tai sähköpostilaskuina.

Laskuttajan eli yrityksen tulee aktivoida kuluttajaverkkolaskutus erikseen, mikä tapahtuu lähettämällä pankkeihin laskuttajailmoitukset (SI-sanomat) , jolla ilmoitetaan kuluttajille, että heillä on mahdollisuus vastaanottaa verkkolaskuja kyseiseltä laskuttajalta. Tämän jälkeen kuluttajien on mahdollisuus ilmoittaa haluavansa vastaanottaa verkkolaskuja laskuttajalta vastaanottajailmoituksella (RI-sanomalla) .

Laskuttajan on mahdollista lähettää laskuttajailmoitukset eli SI sanomat kolmella eri tyypillä: Laskuttajailmoituksen lisäys ( ADD-sanoma), Laskuttajailmoituksen muutos (CHANGE-sanoma), sekä laskuttajailmoituksen poisto (DELETE-sanoma). Lisäksi laskuttajan on mahdollista lähettää kuluttajalle v astaanottoehdotus (RP-sanoma) kun laskuttaja haluaa ehdottaa kuluttajaverkkolaskuja kuluttajalle


Kuluttajaverkkolaskutuksen prosessi

Tässä ohjeessa on kuvattu kuluttajaverkkolaskutuksen prosessi, joka mahdollistaa suomalaisen yrityksen kuluttajaverkkolaskujen lähettämisen henkilökohtaisiin verkkopankkeihin sekä suoramaksujen lähettämisen kuluttajille, jotka eivät käytä verkkopankkipalvelua. Palvelun käyttö vaatii suomalaisen y-tunnuksen sekä kotimaisen pankkitilin.

1. SI-sanomat luodaan ja lähetetään laskuttajan ERP:stä Maventalle. SI-sanomat voidaan lähettää myös suoraan käyttöliittymästä. Laskuttajan tulee lähettää erikseen yksi SI-sanoma jokaiseen pankkiin. Mikäli lähetät sanomat Maventan käyttöliittymästä FKL:n työkalun muodostaman aineiston avulla, sinun ei tarvitse pilkkoa sanomia per pankki, vaan Maventa erittelee sanomat pankeille. ( Lista pankeista )

2. Maventa lähettää SI-sanomat eteenpäin operaattoripankkiin (DABAFIHH).

3. Operaattoripankki lähettää SI-sanomat eteenpäin jokaiselle pankille.

4. Pankit vastaanottavat SI-sanomat ja tallentavat tiedon siitä, että laskuttaja on valmis lähettämään kuluttajaverkkolaskuja Maventan kautta. Tämän jälkeen laskuttajaa voidaan hakea verkkopankissa olevasta laskuttajarekisteristä.

Mikäli pankki ei hyväksy SI-sanomaa, palauttaa se virhesanoman kyseiselle SI-sanomalle. Virhesanoma tulee Maventaan ja on ladattavissa ohjelmistoon tai sen voi ladata suoraan käyttöliittymästä.

5. Sopimus kuluttajaverkkolaskutuksesta syntyy laskuttajan ja kuluttajan välille, kun kuluttaja ilmoittaa pankille haluavansa vastaanottaa kuluttajaverkkolaskuja kyseiseltä laskuttajalta ja antaa heidän SI-sanomassa pyytämän tunnisteviitteen (esim. viitenumero).

6. Pankki lähettää operaattori pankille RI-sanoman , eli ilmoituksen siitä, että kuluttaja haluaa vastaanottaa verkkolaskuja.

7. Operaattori pankki lähettää RI-sanoman edelleen Maventalle.

8. Laskuttajan ERP lataa Maventalle tulleet RI-sanomat ja tallentaa kuluttajien tiedot asiakasrekisteriin. RI-sanomat löytyvät myös käyttöliittymästä.

9. Laskuttaja on nyt valmis lähettämään kuluttajaverkkolaskuja kyseiselle kuluttajalle. Katso kuluttajien verkkolaskujen vaatimukset.

 


Kuluttajalaskutuksen aloitus vaiheittain

Kuluttajalaskutuksella eli B2C-laskutuksella mahdollistat laskutuksen myös kuluttaja-asiakkaille. Maventasta voit lähettää laskuttajailmoituksia eli SI-sanomia (ADD/CHANGE/DELETE) sekä vastaanottaa vastaussanomia eli RI-sanomia kuluttajilta. Kun tarvittavat laskuttajailmoitukset ja vastausilmoitukset on tehty, voit lähettää Maventasta laskun suoraan kuluttajan verkkopankkiin.
Alla näet laskutuksen aloittamisen vaiheittain:

  1. Yrityksen tulee olla rekisteröitynä Maventaan
  2. Pankkiverkkoyhteys tulee olla aktivoituna
  3. Muodosta ADD-sanomat
  4. Lähetä laskuttajasanomat Maventasta

Näiden vaiheiden jälkeen kuluttaja voi käydä tekemässä vastaanottoilmoituksen omassa verkkopankissaan. Kun kuluttaja on tehnyt vastaanottoilmoituksen, saat Maventaan vastaussanoman, josta näet ketkä ovat ottaneet palvelun käyttöön. Voit ladata vastaussanomat itsellesi, ja muodostaa niiden pohjalta laskuaineistot. Kun laskuaineisto on luotu, voit lähettää aineiston laskutusohjelmastasi ja lasku päätyy kuluttajan verkkopankkiin.

Näin lähetät sanomia Maventan kautta:
Kun pankkiverkkoyhteys on aktivoitunut yrityksen tilille, voit valita ylävalikosta "Kuluttajalaskutus". Katso sanomien lähetysohje artikkelista: Laskuttajailmoituksen lähetysohje.

Lähetettyjen SI-sanomien sekä vastaussanomien tarkastelu
Pääset myös tarkastelemaan lähetettyjä SI-sanomia "Lähetetyt sanomat" sekä RI-sanomia "Vastaussanomat". Mikäli SI-sanomat ovat jääneet virheeseen, pankit palauttavat virhesanoman 4 pankkipäivän kuluessa. Kohdasta "Virhesanomat" pääset tarkastelemaan ja lataamaan pankkien virhesanomia. Avaamalla virhesanoman tiedoston, löydät myös virhesanoman syyn.

Esimerkkinäkymä "Lähetetyt sanomat"
Tästä näet lähetettyjen SI-sanomien tunnisteen, luontiajan, sekä pääset latamaan sanoman. Tila kertoo, onko sanoma mennyt läpi pankeille(SENT) vai jäänyt virheeseen(ERROR). Pankit palauttavat virheen 4 pankkipäivän kuluessa.

Esimerkkinäkymä "Vastaussanomat"
Tästä näet kuluttajien tekemät RI-sanomat.

Esimerkkinäkymä "Virhesanomat"
Tästä näet, mikäli pankki on palauttanut jonkin lähettämäsi SI-sanoman virheeseen. Tämä tarkoittaa, että kyseinen pankki on hylännyt lähettämäsi laskuttajailmoitusken. Lataamalla virhesanoman, näet mikä pankki on kyseessä ja mikä on tarkempi syy virheelle.

 


Laskuttajailmoitusten lähetysohje

FKL:n sivuilta löytyvällä laskuttajailmoitusten teko-ohjelmalla (https://laskuttajailmoitus.finanssiala.fi/) voit muodostaa laskuttajailmoituksia (Add, Change, Delete) ja lähettää ne pankkeihin Maventan käyttöliittymästä. Laskuttajailmoitusten teko-ohjelma muodostaa eri pankeille menevät laskuttajailmoitukset yhteen koontitiedostoon. Voit lähettää tämän tiedoston sellaisenaan käyttöliittymästä, jolloin Maventa pilkkoo ilmoitukset omiksi tiedostoiksi.

Jokainen laskuttajailmoitus alkaa SOAP-kehyksellä <SOAP-ENV:Envelope> ja päättyy </FinvoiceSenderInfo> tägiin.

Huomiothan, että lähetettäessä sanomia Maventan kautta, tulee lähetysosoitteen olla aina 0037-alkuinen OVT-tunnuksesi, ja operaattorikoodi on jakajapankkimme DABAFIHH. Sanomilla tulee olla myös yksilöllinen MessageId arvo (ilmoituksen tunniste).

Välittäjäpankilta sanomat siirtyvät 1-4 arkipäivän aikana kohde pankkeihin. Pankeilta ei tule enää tässä kohtaa erillistä kuittausta, mutta jos sanoma päätyy jostain syystä virheeseen, asetetaan kyseinen SI-sanoma virhetilaan.

Huomioithan, että mahdolliset virhetilanteet sopimuksissa voivat näkyä vasta viikonkin kuluttua lähetyksestä.

Lähettääksesi laskuttajailmoituksia, kirjaudu Maventa-tilillesi ja valitse Kuluttajalaskutusvalikosta 'Lähetys'. Valitse haluttu sanoma ja klikkaa Lähetä. Huomaa, että Kuluttajalaskutus valikko näkyy vain, jos pankkiverkkoyhteys on avattu.

 

Mikäli saat herjan Duplicate messageID sanoman lähetyksen yhteydessä, yrität lähettää sanomaa jo olemassa olevalla messageID:llä (Ilmoituksen tunniste). MessageID:n tulee olla aina uniikki, joten tieto tulee muuttaa aineistolta ennen kuin sen lähettäminen onnistuu. Onnistuneesti lähetetyt sanomat tulevat näkyviin 'Lähetetyt sanomat' näkymään.

 


Sanomien tyypit

Laskuttajailmoituksella kerrotaan kuluttaja-asiakkaalle se, että yrityksesi tarjoaa e-laskua. Kuluttajalaskutuksen tärkeimpiä osia ovat laskuttajailmoitus ja vastaanottoilmoitus.

Laskuttajailmoitukset lähetetään kaikkiin e-laskupalvelua tarjoaviin pankkeihin. Maksaja näkee tiedon omassa verkkopankissaan ja voi sitä kautta tehdä e-laskutilauksen yritykseltäsi. Tästä tilauksesta pankki muodostaa vastaanottoilmoituksen, jonka laskuttaja noutaa tiedostomuotoisena.
Yrityksellä tulee olla sopimus e-laskujen ja suoramaksujen lähettämisestä pankkinsa kanssa.

Laskuttajailmoitus tehdään ohjelmallisesti. Mikäli yritykselläsi ei ole ohjelmaa, jolla voit muodostaa sen, voit käyttää Finanssialan Keskusliiton (FKL):n työkalua. Löydät työkalun sekä ohjeet kohdasta Hyödyllisiä linkkejä.

Alla olevassa talukossa on kuluttajalaskutuksen sanomien eri tyypit ja missä tilanteissa eri sanomia tulee käyttää.

 

 

Yrityksen on myös mahdollista lähettää RP-sanoma eli Receiver Proposal= vastaanottoehdotus kuluttajalle. RP-sanomaa käytetään, kun yritys kysyy kuluttajan verkkolaskuosoitetta ennen verkkolaskujen lähettämistä. Kun kuluttaja hyväksyy ehdotuksen, RI-viesti lähetetään yritykselle. RP-viesti on tapa saada enemmän kuluttajia ottamaan verkkolasku käyttöön. RP-sanoma näkyy kuluttajan verkkopankissa 30 päivää jonka jälkeen se poistuu näkyvistä.


Laskuttajailmoituksen kentät (SI-sanoma)

FKL:n sivuilta voit käydä tekemässä uuden laskuttajailmoituksen, muuttaa jo olemassa olevaa laskuttajailmoitusta tai poistaa laskuttajailmoituksen: https://laskuttajailmoitus.finanssiala.fi/. Alla Finanssialan työkalusta löytyvät ohjeistukset, koskien kyseistä kenttää.Huomioithan, että Finassialan työkalu ei ole Maventan tarjoama palvelu.

Finanssialan työkalun kenttien määritteet

 

Lataa esimerkki Si-Sanoma

Valitse pankit: Pankit, joihin uusi laskuttajailmoitus lähetetään

  • Aktia (HELSFIHH)

  • Danske Bank (DABAFIHH)

  • Handelsbanken (HANDFIHH)

  • Nordea (NDEAFIHH)

  • OP Ryhmä (OKOYFIHH)

  • POP pankit ja Bonum Pankki (POPFFI22)

  • S-Pankki (SBANFIHH)

  • Säästöpankit (ITELFIHH)

  • Ålandsbanken (AABAFI22)

Ilmoituksen tunniste :Yksilöivä tieto (1-48 merkkiä) laskuttajan omaan käyttöön, esimerkiksi sanoman tunniste laskuttajan järjestelmässä tai yrityksen tunnus laskutusjärjestelmässä.

Laskuttajan tiedot:

  • Verkkolaskuosoite (Jos ilmoitat muutosta, laita tähän aiempi/nykyinen verkkolaskuosoite)

  • Välittäjän tunnus (Jos ilmoitat muutosta, laita tähän aiempi/nykyinen välittäjän tunnus)

  • Laskuttajan y-tunnus

  • Laskuttajan nimi (Suomeksi / ruotsiksi / Englanniksi) Laskuttajan nimi (2-70 merkkiä) vähintään yhdellä kielellä.

  • Katuosoite

  • Postiosoite

  • Maan koodi ja nimi (Laskuttajan maan ISO-koodi (Suomi on FI) ja nimi)

  • Organisaatioyksikkö (Laskuttajan OVT-tunnus kokonaisuudessaan (0037...))

  • Web-sivuston selitys (Laskuttajan verkkosivuston osoitteen näyttämisessä käytettävä teksti (esimerkiksi Finanssialan Keskusliitto FK))

  • Web-sivun URL (Laskuttajan verkkosivuston osoite (esimerkiksi www.finanssiala.fi )

Laskuttajan tarjoamat palvelut :

  • E-lasku

  • E-lasku ja suoramaksu

  • E-lasku ja suoramaksu, ei uusia suoramaksutoimeksiantoja *

*(Laskuttaja tarjoaa uusille asiakkaille vain e-laskuvaihtoehtoa, eikä laskuttajalle voi tehdä uusia suoramaksutoimeksiantoja. Laskuttaja voi kuitenkin käyttää suoramaksua niille kuluttajille, jotka ovat aikaisemmin tehneet suoramaksutoimeksiannon tai toimeksianto on astunut voimaan ennen suoraveloitusmigraatiota.

 


Laskun tiedot osio

Laskutusaiheen koodi: Laskuttajan määrittelemä laskutusaiheen yksilöivä tunnistekoodi. Koodi välitetään myös Finvoice-verkkolaskun maksuosassa (ePI) elementissä EpiPaymentInstructionId.

Laskutusaiheen koodi mahdollistaa kuluttajalle laskun automaattisen maksamisen ja sen on oltava sama kuin laskusanomalla annettava vastaava tieto. Tarkista e-laskutusohjelmistosta, että voit antaa tunnuksen laskusanomaan!

Laskutusaiheen nimi: Laskuttajan määrittelemää laskutusaiheen koodia vastaava teksti, esimerkiksi Energialasku tai Puhelinlasku.

Laskutusaiheen nimi on selväkielinen tieto, jonka perusteella kuluttaja osaa valita oikean laskunaiheen tehdessään e-laskun vastaanottoilmoitusta verkkopankissa. Huom. Laskutusaiheen nimi pitää antaa kaikilla kolmella kielellä, jotta verkkopankkia käyttävälle kuluttajalle voidaan näyttää tieto hänen omalla palvelukielellään.

Ohje vastaanottajalle: Laskuttaja voi antaa maksajille lisätietoa e-laskutukseen siirtymisestä kolmella kielellä. Esimerkiksi:

Ilmoituksen vastaanoton jälkeen emme lähetä laskuja paperilla /Efter att vi har mottagit meddelandet kommer vi inte att skicka pappersfakturor /No paper invoices will be sent after the e-invoice notification.

Maksajan yksilöintitieto 1:Yksilöintitieto (4-70 merkkiä), jonka laskuttaja pyytää vastaanottajaa täyttämään, jotta laskuttaja osaa kohdistaa saapuneen osoiteilmoituksen oikeaan asiakkaaseen ja oikeaan laskuun.

Esimerkkejä: Viitenumero, Asiakasnumero, Sopimusnumero, Tilausnumero ja Puhelinnumero.

Yksilöintitiedot pitää antaa kaikilla kolmella kielellä, jotta verkkopankkia käyttävälle kuluttajalle voidaan näyttää tieto hänen omalla palvelukielellään.

Tiedon tyyppi : Verkkopankki voi tukea yksilöintitiedon muodollista tarkistamista valitun tyypin mukaisesti.

Joillekin tietotyypeille voi lisäksi antaa tarkistussääntöinä pituuden (1-35) sekä välilyöntien ja tavuviivojen sallimisen. Pituussäännöistä pitää antaa molemmat tai ei kumpaakaan.

Maksajan yksilöintitieto 2: Yksilöintitieto (4-70 merkkiä), jonka laskuttaja pyytää vastaanottajaa täyttämään, jotta laskuttaja osaa kohdistaa saapuneen osoiteilmoituksen oikeaan asiakkaaseen ja oikeaan laskuun.

Esimerkkejä: Viitenumero, Asiakasnumero, Sopimusnumero, Tilausnumero ja Puhelinnumero. Yksilöintitiedot pitää antaa kaikilla kolmella kielellä, jotta verkkopankkia käyttävälle kuluttajalle voidaan näyttää tieto hänen omalla palvelukielellään.

Tiedon tyyppi : Verkkopankki voi tukea yksilöintitiedon muodollista tarkistamista valitun tyypin mukaisesti. Joillekin tietotyypeille voi lisäksi antaa tarkistussääntöinä pituuden (1-35) sekä välilyöntien ja tavuviivojen sallimisen. Pituussäännöistä pitää antaa molemmat tai ei kumpaakaan.

Maksaja saa ehdottaa eräpäivää :Valitse, mikäli haluat sallia tämän.

Maksaja saa ehdottaa laskutusjaksoa: Valitse, mikäli haluat sallia tämän.


Laskuttajan pankkiyhteystiedot

IBAN-tilinumero : Laskuttajan tilinumero IBAN-muodossa, välilyönneillä tai ilman.

Laskuttajailmoitukseen pitää laittaa kaikki tilinumerot, jotka esiintyvät paperilaskuilla. Kuluttaja saa e-laskun tilauskehotuksen, jos käytetty tilinumero on annettu tällä laskuttajailmoituksella. "Lisää tili"-painikkeella saa tilaa uutta tiliä varten.

Tilitietojen muuttuessa pitää muutosilmoituksessa lähettää aina kaikki tilinumerot (muuttuneet ja muuttumattomat). Jos vanha muutosilmoitus otetaan lisäys- tai poistoilmoituksen pohjaksi, käytetään muutosilmoituksen uusia tilitietoja.

Tilin uusille tiedoille saa tilaa "Tili on muuttunut"-valinnalla. Se on valmiiksi valittuna, jos muutosilmoituksen pohjaksi otetussa ilmoituksessa on tilimuutos. Silloin käytettävissä on myös "Siirrä tili"-painike, jolla voi siirtää aiemmin ilmoitetut muutostiedot poistuneiden tilitietojen tilalle.

Tilipankin BIC: pankin BIC-koodi

Liitteenä myös kyseinen SI-sanoma XML tiedostona

LIITÄ TIEDOSTO!


Ohje laskuttajailmoitusten tekoon isännöitsijän/tilitoimiston vaihtuessa

Tässä ohjeessa kuvataan toimintamalli, jolloin isännöitsijä vaihtuu mutta asukkaiden e-laskuosoitteet ja suoramaksu toimeksiannot jatkuvat muuttumattomina. Jos taloyhtiö vaihtaa samassa yhteydessä myös pankkia ja/tai verkkolaskuoperaattoria, on muistettava, että muutossanomat tulee lähettää vanhan pankin kautta.

1. Taloyhtiön tiedot eivät muutu isännöitsijän/tilitoimiston vaihtuessa

Vanha isännöitsijä antaa alkuperäisen laskuttajailmoituksen tiedot uudelle isännöitsijälle:

    • Verkkolaskuosoite
    • Verkkolaskuoperaattori
    • Laskutusaiheen koodi
    • Käytetty vastiketili (tilit)

Vanha isännöitsijä tulee pyytää pankkia poistamaan taloyhtiön e-laskupalvelut isännöitsijä-toimiston sopimuksesta vasta, kun uusi isännöitsijä on tehnyt oman sopimuksen pankin kanssa ja saanut kaikki tarvittavat laskuttajailmoituksen tiedot sekä yhtiön asukkaiden verkkolaskuosoitteet, jotta vastikkeiden keräämiseen ei tule katkoksia.

2. Taloyhtiön tiedot muuttuvat

2.1 Laskuttajailmoituksen muutostarpeet

Mikäli seuraavat tiedot muuttuvat, on laskuttajailmoituksesta lähetettävä muutosilmoitus (Change-sanoma) pankkeihin:

    • Taloyhtiön verkkolaskuosoite ja/tai välittäjäpankki muuttuu
    • Taloyhtiön nimenmuutos
    • Taloyhtiön tilinumero muuttuu
    • Taloyhtiön osoitetiedot muuttuu
    • Laskutusaiheen nimi halutaan muuttaa (esim. Vastike, vuokra, käyttökorvaus tai asumisenmaksut)
    • e-lasku/suoramaksupalvelu halutaan lopettaa

 

HUOM!
Taloyhtiön voimassa olevaa laskutusaiheen koodia ei voi muuttaa.

 

2.2 Vanhan isännöitsijän/tilitoimiston tehtävät ennen luovutusta

Laskuttajailmoituksen muutokset pitää aina lähettää siitä verkkolaskuosoitteesta ja verkkolaskuvälittäjän kautta kuin mistä voimassa oleva laskuttajailmoitus on lähetetty. Siksi vanhan isännöitsijätoimiston pitää lähettää Laskuttajailmoituksen muutosilmoitus (change-sanoma), jolla voimassa oleva laskuttajailmoitus siirretään uudelle isännöitsijälle.

Kun taloyhtiön verkkolaskuosoite ja/tai välittäjäpankki muuttuvat, on vanhan isännöitsijän lähetettävä laskuttajailmoituksen muutos pankkiin. Sanomalla kerrotaan uuden isännöitsijän välittäjäpankki ja tarvittaessa uusi verkkolaskuosoite.

Taloyhtiön verkkolaskupalvelua ei saa lopettaa, ennen kuin uusi isännöitsijä on saanut laskuttajailmoituksen tiedot ja mahdollisuuden hallinnoida laskuttajailmoitusta. Lisäksi uudelle isännöitsijälle on annettava asukkaiden verkkolaskuosoitteet, väittäjätiedot sekä laskutustapa (e-lasku/suoramaksu), jotta vastikkeiden kerääminen jatkuu katkeamattomana.

 

HUOM!
Laskuttajailmoituksen poisto (Delete-sanoma) lopettaa kaikki voimassa olevat e-lasku ja suoramaksutilaukset, jolloin asukkaat joutuvat tekemään vastaanottoilmoitukset ja suoramaksutoimeksiannot uudelleen.

 

2.3 Uusi isännöitsijä/tilitoimisto voi tehdä lisää muutoksia laskuttajailmoitukseen

Muutoksen jälkeen voi uusi isännöitsijätoimisto tehdä muut tarvittavat muutokset (tilinumerot yms.) lähettämällä laskuttajailmoituksen muutoksen.Muutos päivitetään käyttäen voimassaolevan laskuttajailmoituksen tietoja.Taloyhtiön tilinumero tulee antaa vanhana ja uutena (vaikka ei vaihdu) kun lähetetään laskuttajailmoituksen muutosilmoituksen (Change-sanoma).

 


Kuluttajalaskujen virheviestit

Delivery failed: "EpiDateOptionDate ei ole sallitussa aikavälissä"

Virheviesti tarkoittaa, että eräpäivä laskulla on joko mennyt tai on liian lähellä. Yleisesti kannattaa jättää laskun lähetyksestä vähintään neljä pankkipäivää eräpäivään.

Delivery failed: "Osoitetiedot SOAP -kehyksellä ja MessageTransmissionDetails -elementissä eivät täsmää"

Virheviesti johtuu yleensä siitä, että laskulla olevassa SOAP kehyksessä ei ole samat tiedot kuin mitä MessageTransmissionDetails kentässä (heti SOAP kehyksen jälkeen aineistolla). SOAP kehykseen tulee aina lähettäjän OVT-tunnus yrityksen tunnukseksi ja jos MessageTransmissionDetails -tiedoissa on esim. yrityksen y-tunnus OVT-tunnuksen sijaan, niin lasku hylkääntyy. Tilanteen saatte korjattua niin, että muutatte yritystunnuksen taloushallinto-ohjelmistossaanne, eli laitatte tilalle yrityksenne OVT-tunnuksen, ja lähetätte laskun uudelleen.

Delivery failed: "Vastaanottajalla ei ole voimassaolevaa vastaanottoilmoitusta (e-lasku tai suoramaksu)"

Vastaanottoilmoitus (RI-sanoma) puuttuu kyseiseltä kuluttaja-asiakkaalta tai hän on perunut sopimuksen, eli kuluttajasopimusta ei ole.

Delivery failed: "No senderinfo match EpiPaymentInstructionId and creditor acc"

Virhe johtuu yleensä siitä, että laskuttajailmoituksella (SI-sanomalla) ja kuluttajalaskulla ei ole samat lähettäjän tilitiedot. Näiden kahden tiedot tulee täsmätä, tai ainakin niin, että jokin laskuttajailmoituksella ilmoitetuista tilinumerosta on laskulla.
Laskuttajailmoituksella tilitiedot on ilmoitettu seuraavassa kohtaa:

FI1112223330002345
OKOYFIHH

Sama tilinumero/tilinumerot tulee löytyä kuluttajalaskulta. Jos haluatte vaihtaa pankkitiliä, tulee teidän lähettää uusi SI-sanoma CHANGE tyyppisenä, johon vaihdatte uuden tilinumeron. Laskulla saa olla muitakin tilinumeroita, mutta laskun Epi-osassa oleva tilinumero täytyy olla sellainen joka on ilmoitettu laskuttajailmoituksella.


Laskuttajailmoitusten virheviestit ja jatkotoimenpiteet

Laskuttajailmoitus on jo olemassa 

Virheviesti tarkoittaa, että kyseisestä pankista löytyy jo laskuttajailmoitus samoilla tiedoilla.
Tee näin:
Sinun ei tarvitse lähettää laskuttajailmoitusta tähän pankkiin, sillä laskuttajailmoitus löytyy jo.

Laskuttajailmoitusta ei voida kohdistaa 

Virheviesti tarkoittaa, että lähetettyä CHANGE tai DELETE-sanomaa ei voida kohdistaa pankissa, sillä muutettavaa laskuttajailmoitusta ei löydy tai pankissa olevassa sanomassa on eri tiedot (esim. laskutusaiheen koodi).
Tee näin:
- Mikäli muutettavaa laskuttajailmoitusta ei löydy, tulisi lähettää uusi laskuttajailmoitus eli ADD sanoma tähän pankkiin.
- Mikäli olet lähettänyt muutosilmoituksen väärällä tiedoilla (esim. laskutusaiheenkoodi), korjaa sanoma tältä osin ja lähetä se uudelleen.

Muutettavaa laskuttajailmoitusta ei löydy 

Virheviesti tarkoittaa, että lähetettyä CHANGE -sanomaa ei voida kohdistaa pankissa, sillä muutettavaa laskuttajailmoitusta ei löydy.
Tee näin:
CHANGE -sanoman sijaan sinun tulisi lähettää ADD -sanoma tähän pankkiin.

Poistettavaa laskuttajailmoitusta ei löydy 

Virheviestin mukaan laskuttajailmoitusta ei löydy pankista tai pankissa olevassa sanomassa on eri tiedot (esim. laskutusaiheen koodi).
Tee näin:
- DELETE -sanomaa ei tarvitse lähettää tähän pankkiin.
- Mikäli olet lähettänyt DELETE -sanoman väärällä tiedoilla (esim. laskutusaiheenkoodi), korjaa sanoma tältä osin ja lähetä se uudelleen.

Creditor not found 

Tee näin: Tämän virheviestin kohdalla laskuttajailmoituksen uudelleen lähettäminen auttaa yleensä. Kuitenkin, jos uudelleen lähetys ei auta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

SAMOILLA TUNNISTETIEDOILLA LÖYTYY JO LASKUTTAJAILMOITUS 

Virheviesti tarkoittaa, että kyseisestä pankista löytyy jo laskuttajailmoitus samoilla tiedoilla. Sama laskuttaja voi lähettää useammankin laskuttajailmoituksen, mutta niissä tulee olla uniikki laskutusaiheen koodi.
Tee näin:
- Näillä tiedoilla löytyy jo laskuttajailmoitus, joten sinun ei tarvitse lähettää sitä uudelleen.
- Mikäli haluat lähettää toisen laskuttajailmoituksen, jolla veloitetaan esim. eri palvelusta, se tulee lähettää eri laskutusaiheen koodilla.

ERROR: DUPLICATE MESSAGEID 

Tämä tarkoittaa sitä, että ilmoitus on jo lähetetty kerran samalla "message ID:llä". Tässä tapauksessa sanoman MessageID tulisi muuttaa, koska samaa ei voida käyttää uudestaan missään tilanteessa. MessageID näyttää ilmoitukselta tältä:

<eb:MessageId></eb:MessageId>
Tämän tulisi olla jokaisen uuden lähetysyrityksen yhteydessä eri, oli kyseessä ADD-, CHANGE- tai DELETE-sanoma.
Tee näin:
Korjaa MessageID elementti eli "Ilmoituksen tunniste" ja lähetä laskuttajailmoitus uudelleen.

Mitättömiä merkkejä SellerInstructionFreeText tiedossa 

Useimmiten tämä ongelma johtuu siitä että laskuttajailmoituksella on jonkinlainen merkistöongelma ja se aiheuttaa esimerkiksi ä-kirjaimen muuttumisen erikoismerkiksi. Merkistöongelma voi johtua siitä, että laskuttajailmoitusta luodessa teksti on kopioitu jostain muusta lähteestä jonka tekstissä on käytetty merkistökoodausta.

Ainakin niille pankeille joiden laskuttajailmoitukset ovat palautuneet virheellä tulisi lähettää uudelleen. Tiedot kannattaa syöttää laskuttajailmoitukselle käsin, jotta vastaavaa ongelmaa ei tule ilmoituksia uudelleen lähettäessä.

Jos teksti halutaan korjata muihin pankkeihin joissa teksti myös näkyy normaalista poikkeava, vaatii se CHANGE-muutosilmoituksen lähetyksen johon nämä tiedot on syötetty myös käsin.

ERROR: MESSAGE PARTYID DOES NOT MATCH COMPANY OVT 

Laskuttajailmoituksen OVT-tunnus ei täsmää Maventassa olevaan verkkolaskuosoitteeseen.
Tee näin:
Tarkista, että laskuttajailmoitukselle on annettu lähettävän yrityksen verkkolaskuosoite muodossa 0037 + y-tunnus ja operaattoritunnus DABAFIHH. IBAN-muotoista verkkolaskuosoitetta ei ole mahdollista käyttää laskuttajailmoituksessa. Verkkolaskuosoite tulee antaa esimerkiksi näin:

<eb:From><eb:PartyId>003712345678</eb:PartyId><eb:Role>Sender</eb:Role></eb:From><eb:From><eb:PartyId>DABAFIHH</eb:PartyId><eb:Role>Intermediator</eb:Role></eb:From>

Muu virhe: Tarkista ja korjaa SellerInstructionFreeText elementti 

Tämä virhe tulee yleensä Nordealle lähetetyistä laskuttajailmoituksista (SI-sanomista) sillä Nordea vaatii, että sanomilla on SellerInstructionFreeText elementti. Jos tätä ei ole, niin sanoma menee virheeseen.

Elementin tiedot voivat esim. olla:
 Anna viimeisimmän laskun viitenumero.
 Ge den senaste fakturans referensnummer.
 Enter the reference number. 

Palvelusopimus puuttuu

virhe voi muodostua mikäli lasku on tarkoitettu B2C laskuksi, mutta on laskuaineiston tiedoin tulkittu B2B laskuksi. Lasku on tämän johdosta lähetetty eri kanavaa pitkin.

Virhe voi muodostua myös, mikäli laskuttajailmoituksen laskutusaiheen koodi ei mahdollisesti täsmää. Tarkistathan laskutusaiheen elementin . Tämä on pakollinen elementti kaikilla B2C-kuluttajalaskuilla. Kun aineisto on korjattu, laskun voi lähettää uudelleen laskutusohjelmistostanne. Olethan tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme.


Kuluttajalaskutuksen lopettaminen tai siirtäminen

 

Tämä ohje neuvoo Maventa-tilin laskuttajailmoituksen lopettamisessa tai siirtämisessä toiselle välittäjälle käyttäen Delete- ja Change-sanomia.

Vaiheittaiset Ohjeet:

  1. Laskuttajailmoituksen päättäminen:

    • Lähetä Delete SI-sanomat pankkeihin FKL:n työkalun avulla poistaaksesi laskuttajailmoituksesi.
    • Varmista, että poistosanomat sisältävät samat tiedot kuin nykyinen ilmoituksesi, erityisesti PaymentInstructionIdentifier-koodi.
    • Tarkista koodi kohdasta 'Kuluttajalaskutus' > 'Lähetetyt sanomat'.
  2. Laskuttajailmoituksen siirtäminen:

    • Luo Change-sanomat siirtääksesi ilmoituksesi uudelle välittäjälle FKL:n työkalulla.
    • Kerro uudelle välittäjälle verkkolaskuosoite ja operaattorikoodi Change-sanomassa.
    • Avaa pankkiyhteys uudelle välittäjälle ennen sanomien lähetystä.
    • Tallenna Maventa-tilille saapuneet e-laskutilaukset koneellesi.
  3. Ilmoituksen käsittely pankeissa:

  • Odota 5 arkipäivää sanomien lähetystä ennen Maventa-tilin irtisanomista.
  • Korjaa virheellisen sanoman, jos pankki palauttaa virheen, ja lähetä se uudelleen.

Hyödyllisiä linkkejä

Yleiset ohjeet ja linkit Finvoice sanomiin

https://www.finanssiala.fi/aiheet/verkkolaskutus-finvoice/#/

Kattava dokumentti kaikista sanomatyypeistä

https://file.finanssiala.fi/finvoice/Ilmoittamispalvelun_soveltamisohje_201.pdf

Laskuttajailmoituksen teko 2.0 (TYÖKALU)

https://laskuttajailmoitus.finanssiala.fi/

Laskuttajailmoituksen teko-ohjelma, ohje
https://file.finanssiala.fi/finvoice/Laskuttajailmoituksen_teko-ohjelma_ohje.pdf

Ohje e-laskutuksen säilymisestä isännöitsijän vaihtuessa

https://file.finanssiala.fi/finvoice/ohje_e-laskutuksen_sailymisesta.pdf