Tulostuspalvelu
Tulostuspalvelun kautta voit lähettää laskuja tulostuspalvelun kautta niille asiakkaille, jotka eivät vielä vastaanota verkkolaskuja.
- Laskujen lähetys tulostuspalveluun
- Liitetiedostojen lähettäminen
- Väritulostus
- Omien PDF - kuvien käyttö
- Verkkolaskun pakotus tulostuspalveluun
-
Laskun lähetys jää virheeseen: 'Tulostuspalvelu ei ole käytössä.'
Tulostuspalvelun aktivointi
Maventa-tililtä saat aktivoitua palvelun kohdasta Asetukset -> Laskuasetukset -> Laskujen lähettäminen -> Tulostuspalvelu
Valitse tulostuspalvelun kirjeluokka: Economy tai Priority.
Valitse paperilaskun väritys: mustavalkoinen tai värillinen.
Klikkaa lopuksi alareunasta Tallenna-painiketta.
Tulostus on aina kaksipuoleinen.
Rajapinnan (taloushallinto-ohjelmisto integraatio yhteys) kautta lähetettäessä tulostusasetuksia on mahdollista asettaa myös laskukohtaisesti. Ohjeistuksen löydät integraatio dokumentaatiosta täältä.
Huom! Nämä asetukset eivät vaikuta Massatulostuspalvelun asetuksiin.
Laskujen lähetys tulostuspalveluun
Laskut tulostetaan aina kaksipuoleisena. Laskut siirtyvät Maventasta tulostukseen tulevan yön aikana, jonka jälkeen ne siirtyvät postin jakeluun seuraavana arkipäivänä. Toimitusaika riippuu valitusta kirjeluokasta (huom. koskettaa vain ulkomaan kirjelähetyksiä).
Kaikkien tiedostojen on oltava PDF-muodossa, jotta ne tulostuvat oikein. Tämä tarkoittaa, että tiedosto ei voi sisältää dynaamisia komponentteja ja että kaikki fontit, kuvat ja muut sisältyvät tiedostoon. PDF-tiedostot tulee asiakkaan testata (kaikki fonttiversiot, kuvat jne.) varmistaakseen, että PDF-tiedostoja voidaan käsitellä. Jos PDF sisältää grafiikkaa, kuten logoja, kaavioita ja muita kuvia, niiden on oltava hyvälaatuisia.
-
Pidä ylä- ja oikea marginaali tyhjinä
-
Älä lähetä laskukuvia tai liitteitä mustalla/tummalla taustalla
-
Kaikkien fonttien on oltava upotettuja (osajoukko tai täydellinen)
-
Kaikkien kuvien tulee olla 250-300 dpi:n tarkkuudella. Korkeampi resoluutio tuottaa vain vähän tai ei ollenkaan laatua. Pienempi resoluutio tuottaa huonoa laatua.
-
Teksti tulee tallentaa tekstinä (ei bittikarttana)
-
Suositeltu koko sivua kohden on 1024 kt, pienempi sen parempi
-
Musta/valkoinen tulostus: 2-bittiset värit (vain mustavalkoinen), ei harmaasävyjä.
-
Väritulostus: Mustan tekstin tulee olla mustaa, ei 4-väristä
-
Väripainatus: Kaikkien värien tulee olla CMYK-värejä
Liitetiedostojen lähettäminen
Voit aktivoida liitteiden lähetyksen tulostuspalvelun kautta kohdasta Asetukset > Laskuasetukset > Laskujen lähettäminen > Tulostuspalvelu > Salli liitteiden tulostus
Huomioithan että laskun mukana voi olla maksimissaan 3 erillistä liitetiedostoa, yhteensä 4 tiedostoa sisältäen laskun kuvan. PDF-tiedostojen sallittu koko on max 50 MB per liitetiedosto, yhteensä 110 sivua.
Jos jokin yllä olevista vaatimuksista ylittyy, ei liitetiedostoja lähetetä laskun mukana. Ilmoitamme kuitenkin sähköpostitse, mikäli vaatimukset ylittyy.
Väritulostus
Maventa-tilillä on valittavissa myös värillinen tulostus mustavalkoisen tulostuksen lisäksi.
Värillisellä tulostuksella varmistat, että lasku on yrityksesi ilmeen mukainen sekä sähköisesti että paperilla.
Asetukset >Laskuasetukset > Laskujen lähettäminen > Tulostuspalvelu
Mikäli käytössäsi on Maventan laskupohja, voit myös ladata yrityksesi logotiedoston Maventa-tilille, jolloin Maventan muodostamaan laskukuvaan lisätään yrityksesi logo oikeaan yläreunaan (kts. PDF-esimerkki).
Asetukset > Laskuasetukset > Laskujen lähettäminen > Laskun kuvan asetukset
Omien PDF kuvien käyttö
Tulostuspalveluun menevät laskut tulostuvat vakiona Maventan PDF-pohjalle.
Jos haluat lähettää oman PDF-kuvan tulostuspalveluun, kirjaudu Maventa-tilillesi ja valitse Asetukset -> Laskuasetukset > Laskujen lähettäminen -> Tulostuspalvelu -> Käytä omaa laskun kuvaa tulostettavissa laskuissa.
Tällöin kirjeeseen tulostetaan ensin osoitesivu jotta osoite saadaan oikealle paikalle ja sen jälkeen laskun mukana tullut oma PDF-kuva. Huom! Osoitesivu lisää tulosteen hintaan yhden lisäsivun.
Tulostuspalvelun tarkemman kuvaohjeen löydät täältä ja integraatio ohjeistuksemme tulostuspalvelulle täältä.
Verkkolaskun pakotus tulostuspalveluun
Jos haluat pakottaa asiakkaan laskun tulostuspalveluun verkkolaskuosoitteen ohi, tulee sinun korvata OVT-kentässä oleva verkkolaskuosoite isoilla kirjaimilla kirjoitetulla PRINT sanalla. Tällöin lasku lähtee kyseiselle vastaanottajalle postitse, vaikka Maventasta löytyisikin vastaanottajalle verkkolaskuosoite.
TEAPPS-aineistolla oikea kenttä on <NET_SERVICE_ID>PRINT</NET_SERVICE_ID>.
On myös mahdollista ohjata lasku haluttuun reittiin metadatan avulla ja lisätietoja metadatan käytöstä löydät täältä.
Laskun lähetys jää virheeseen: 'Tulostuspalvelu ei ole käytössä.'
Laskua lähettäessä tulostuspalveluun saat virheen:
Laskua ei voitu lähettää tulostuspalveluun. Tulostuspalvelu ei ole käytössä.
Tämä virhe johtuu joko siitä, että tulostuspalvelu ei ole aktivoitu asetuksista tai laskuaineistolta on puuttunut joitakin osoitetietoja.
Mikäli olette sitä mieltä että lasku pitäisi olla mahdollista lähettää ja tulostuspalvelu on kytketty päälle, tarkista vielä onko osoitetiedot olleet oikein. Vastaanottajan osoitteessa tulee olla myös maakoodi (kotimaisilla FI).
Lähetys tulostuspalvelun kautta vaatii AINA vähintään seuraavat tiedot:
- osoite
- postinumero
- postitoimipaikka
- maakoodi
Yksikin puuttuva tieto yllämainituista estää lähetyksen.
Tulostuspalvelun hinnoittelu
Päivitetty 03.03.2025
Tulostuspalvelun käyttö tulee halvemmaksi kuin itse postittaminen.
Tulostuspalvelun hinnat löydät täältä.