Kuluttajaverkkolaskujen lähettäminen pankkeihin
Kuluttajaverkkolaskutus (B2C) mahdollistaa Suomessa kuluttajaverkkolaskujen lähettämisen kuluttajien henkilökohtaisiin verkkopankkeihin sekä suoramaksujen lähettämisen kuluttajille, jotka eivät käytä verkkopankkipalvelua. Palvelun käyttö vaatii suomalaisen y-tunnuksen.
Laskuttajan tulee aktivoidan kuluttajaverkkolaskutus erikseen, mikä tapahtuu lähettämällä pankkeihin laskuttajailmoitukset (SI-sanomat) , jolla ilmoitetaan kuluttajille, että heillä on mahdollisuus vastaanottaa verkkolaskuja kyseiseltä laskuttajalta. Kuluttajat ilmoittavat haluavansa saada verkkolaskuja laskuttajalta vastaanottajailmoituksella (RI-sanomalla) . Vastaanottoehdotusta (RP-sanoma) käytetään, kun laskuttaja haluaa ehdottaa kuluttajaverkkolaskuja kuluttajalle.
Kuluttajaverkkolaskutuksen prosessi

-
SI-sanomat luodaan ja lähetetään laskuttajan ERP:stä Maventalle. Laskuttajan tulee lähettää erikseen yksi SI-sanoma jokaiseen pankkiin. ( Lista pankeista )
-
Maventa lähettää SI-sanomat eteenpäin operaattori pankkiin (DABAFIHH).
-
Operaattori pankki lähettää SI-sanomat eteenpäin jokaiselle pankille.
-
Pankit vastaanottavat SI-sanomat ja tallentavat tiedon siitä, että laskuttaja on valmis lähettämään kuluttajaverkkolaskuja Maventan kautta. Tämän jälkeen laskuttajaa voidaan hakea verkkopankissa olevasta laskuttajarekisteristä.
-
Sopimus kuluttajaverkkolaskutuksesta syntyy laskuttajan ja kuluttajan välille, kun kuluttaja ilmoittaa pankille haluavansa vastaanottaa kuluttajaverkkolaskuja kyseiseltä laskuttajalta ja antaa heidän SI-sanomassa pyytämän tunnisteviitteen (esim. viitenumero)
-
Pankki lähettää operaattori pankille RI-sanoman , eli ilmoituksen siitä, että kuluttaja haluaa vastaanottaa verkkolaskuja.
-
Operaattori pankki lähettää RI-sanoman edelleen Maventalle.
-
Laskuttajan ERP lataa Maventalle tulleet RI-sanomat ja tallentaa kuluttajien tiedot asiakasrekisteriin.
-
Laskuttaja on nyt valmis lähettämään kuluttajaverkkolaskuja kyseiselle kuluttajalle. Katso kuluttajien verkkolaskujen vaatimukset.
Kuluttajaverkkolaskutuksen käyttöönotto vaiheittain
Maventa-tilin luominen ja tilin käyttöönotto
-
Ensimmäisenä tulee yritykselle luoda Maventa-tili, jonka saa avattua rajapinnan yli tai käyttöliittymästä https://secure.maventa.com
SOAP: register_with_password +authorize_companies
REST: POST/v1/companies + POST/v1/companies/authorizations -
Tilin rekisteröinnin yhteydessä kutsutaan yllä olevaa authorization -metodia, jolla saadaan myös avattua pankkiverkkoyhteys, jota tarvitaan kuluttajaverkkolaskutuksen käyttöönottoon. Pankkiverkon avauksessa kestää muutamia päiviä Danske Bankin kiiretilanteesta riippuen. Vasta kun pankkiverkko on auki, voi aloittaa kuluttajalaskutuksen sanomien lähettämisen.
- Uusi kuluttajaverkkolaskuja lähettävä asiakas
-
Luodaan ADD (uusi laskuttajailmoitus) tyyppinen SI-sanoma, joka lähetetään API:n yli käyttäen metodia message_send. Täältä löytyy sivu, jossa voi muodostaa laskuttajailmoituksen eri sanomia. Tässä linkki ilmoittamispalvelun soveltamisohjeeseen, josta löytyy sanomien tarkemmat kuvaukset. Myös RP-sanomat voit lähettää samalla metodilla. Huom! Jos SI-sanomia lähetetään käyttöliittymän kautta, on mahdollista, että tapahtumat laskutetaan asiakasyritykseltä. Tästä syystä suosittelemme lähettämään SI-sanomat aina rajapinnan kautta.
-
SI-sanoman tilan pollaukseen voidaan käyttää metodia message_status . Huom! SI-sanoman liikkumiseen operaattorin ja pankin välillä saattaa kestää useampi päivä (3-5).
-
Kun kuluttaja on valinnut yrityksen laskuttajakseen, palautuu RI-sanoma. Saapuneet RI-sanomat listataan ensin ri_message_list metodilla, jonka jälkeen sanomat ladataan yksitellen käyttäen metodia ri_message_show . Huom! Jos RI-sanomia noudetaan käyttöliittymän kautta, on mahdollista, että tapahtumat laskutetaan asiakasyritykseltä. Tästä syystä suosittelemme noutamaan RI-sanomat aina rajapinnan kautta.
- Asiakas, jolla on kuluttajalaskutus käytössä jo toisen operaattorin kautta
-
Tehdään CHANGE tyypiset SI-sanomat, jolla sopimus siirretään vanhalta operaattorilta Maventalle. CHANGE-sanoman saa tehtyä olemassa olevan ADD-sanoman pohjalta. CHANGE-sanoma lähetetään vanhaa yhteyttä pitkin eli vanhan operaattorin kautta pankeille. Uudeksi operaattoriksi/välittäjäksi annetaan CHANGE-sanomalla DABAFIHH.
-
Jos myös ERP järjestelmä vaihtuu, kannattaa huolehtia siitä, että asiakas saa jollain tavalla siirrettyä RI-sanomat (tai ainakin niiden tiedot) vanhasta järjestelmästään uuteen järjestelmään. Kun sopimus siirtyy vanhalta operaattorilta Maventa:lle CHANGE -sanomalla, siirtyvät RI-sanomien sopimukset uudelle operaattorille, mutta itse tiedostot eivät. Uudelta operaattorilta näkee siis vain ne uudet RI-sanoma tiedostot, jotka kuluttajat tekevät sen jälkeen kun sopimus on siirretty.
-
Voitte halutessanne lähettää täysin saman CHANGE sanoman myös Maventa tililtä kaikille pankeille, jotta tiedostot jäävät Maventa -tilille talteen mahdollisia tulevaisuuden muutostarpeita varten. (Huom! Tämä ei korvaa 1. kohdan CHANGE-sanomien lähetystä vanhan operaattorin tai pankin kautta)
-
Uudet RI-sanomat saapuvat jatkossa asiakkaan Maventa tilille, ja näiden lataus onnistuu API:n yli samoilla metodeilla kuin edellisessä tapauksessa (kts. kohta 3. " Uusi kuluttajaverkkolaskuja lähettävä asiakas )
XML-aineiston vaatimukset kuluttajaverkkolaskuille tai suoramaksuille
Laskutusaiheen koodi on pakollinen tieto kuluttajien verkkolaskuissa (Finvoice - EpiPaymentInstructionID ja TEAPPSXML - HEADER / PAYMENT_INSTRUCTION_IDENTIFIER).
Käytetyt laskutyyppikoodit:
Finvoice: Elementti on InvoiceTypeCode. Käytä INV01 kuluttajien verkkolaskuissa ja INV09 suoramaksuissa.
TeappsXML: Elementti on HEADER / INVOICE_TYPE. Käytä kuluttajien verkkolaskuissa numeroa 00 ja suoramaksuissa numeroa 08.
Kuluttajan verkkolaskulla ei ole y-tunnusta
Kuluttajan verkkolaskua lähetettäessä on käytettävä samoja laskuttajan tilitietoja (IBAN), jotka on annettu SI-sanomassa tai muussa tapauksessa lähetys epäonnistuu pankin puolella.
Varmista, että kuluttajalla on riittävästi aikaa maksaa lasku. Eräpäivään tulee olla vähintään 3 päivää laskun lähettämisestä.
Suoramaksusta Maventa ei lähetä automaattisia ilmoituksia. Muistathan siis käsitellä myös mahdolliset suoramaksuilmoitukset. Jos asiakkaat lähettävät paljon suoramaksuja, suosittelemme lähettämään suoramaksuilmoitukset massatulostuspalvelumme kautta.
Laskuttajailmoitus (SI-sanoma eli SenderInfo)
Laskuttajailmoitus (SI-sanoma) on ilmoitus, jolla laskuttava yritys ilmoittaa pankeille (ja kuluttajille) valmiudesta lähettää kuluttajaverkkolaskuja sekä suoramaksuja. Se toimii eräänlaisena kuluttajaverkkolaskusopimuksena laskuttavan yrityksen ja pankin välillä.
Kun haluat lähettää uuden laskuttajailmoituksen, tulee lähettää SI-sanoma, jonka tyyppi on ADD
(MessageActionCode
) message_send
-metodilla jokaiseen pankkiin, jota yritys haluaa käyttää kuluttajaverkkolaskutukseen. Huom! Jos SI-sanomia lähetetään käyttöliittymän kautta, on mahdollista, että tapahtumat laskutetaan asiakasyritykseltä. Siksi suosittelemme lähettämään SI-sanomat aina rajapinnan kautta.
Lähetetyn sanoman tilaa voidaan kysyä message_status
-metodilla. SI-sanoman tilaksi tulee OK
heti, kun sanoma on lähetetty operaattoripankkiin. Pankkien välillä kuluttajaverkkolaskutuksen sanomat voivat kulkea 1-4 pankkipäivän viiveellä, joten virheilmoitukset voivat saapua vasta viikon kuluttua. Kun kaikki on kunnossa, uusia RI-sanomia alkaa saapua.
Jos SI-sanoma jää virheeseen pankin puolella, virheet selviävät listaamalla ne error_message_list
-metodilla ja katsomalla virheilmoitusta error_message_show
-metodilla.
Jos SI-sanomaa tarvitsee muuttaa tai lisätä siihen tietoja, muutokset tehdään lähettämällä SI-sanoma tyypiltään CHANGE
(esim. kun pankkitilitiedot muuttuvat tai palveluntarjoaja on vaihtunut).
Laskuttajailmoitus voidaan poistaa lähettämällä SI-sanoma, jonka tyyppi on DELETE
. Tämä poistaa myös kaikki tähän laskuttajailmoitukseen liittyvät vastaanottajailmoitukset (RI-sanomat).
Toteutusohjeet ja työkalut SI-sanomien luomiseen löytyvät Finanssialan -sivuilta.
Vinkkejä SI-sanoman Sisältöön
Laskutusaihe
Kuluttajaverkkolaskutuksessa SI-sanoma ja kuluttajaverkkolasku yhdistetään toisiinsa laskutusaiheen koodilla (PaymentInstructionIdentifier
), joka on laskuttavan yrityksen SI-sanoman ilmoittama tunniste. Koodia käytetään maksun syyn tunnistamiseen. Laskuttajalla voi olla useita SI-sanomia eri aiheilla. Kuluttajien verkkolaskuja lähetettäessä tämä sama laskutusaihe on annettava lasku XML:ssä.
- Finvoice: Laskutuksen aihe annetaan valinnaisessa
EpiPaymentInstructionID
-kentässä. - TEAPPSXML: Vastaava elementti on
HEADER / PAYMENT_INSTRUCTION_IDENTIFIER
.
Jotta laskutusaihe näkyy verkkopankissa tai verkkomaksupalveluissa, se tulee määrittää SellerInvoiceTypeText
-elementissä ja kaikilla kielikoodeilla (FI, SE, EN):
<SellerInvoiceDetails>
<PaymentInstructionIdentifier> Vuokra </PaymentInstructionIdentifier>
<SellerInstructionFreeText LanguageCode="FI"> Anna viimeisimmän laskun viitenumero </SellerInstructionFreeText>
<SellerInstructionFreeText LanguageCode="SV"> Ge den senaste fakturans referensnummer </SellerInstructionFreeText>
<SellerInstructionFreeText LanguageCode="EN"> Enter the reference number </SellerInstructionFreeText>
<SellerInvoiceTypeDetails>
<SellerInvoiceTypeText LanguageCode="FI"> Vuokra lasku </SellerInvoiceTypeText>
<SellerInvoiceIdentifierText LanguageCode="FI" SellerInvoiceIdentifierType="01"> Viitenumero </SellerInvoiceIdentifierText>
</SellerInvoiceTypeDetails>
<SellerServiceCode> 01 </SellerServiceCode>
</SellerInvoiceDetails>
Pankkitilin Tiedot
Laskuttavan yrityksen pankkitilitiedot annetaan SI-sanoman SellerAccountDetails
-elementissä. Pankkitilinumeroiden tulee olla IBAN-muodossa, ja laskuttavan yrityksen tulee määrittää kaikki kuluttajaverkkolaskutuksessa käytettävät tilinumerot. Kuluttajaverkkolaskuja lähetettäessä laskussa olevan IBAN-tilinumeron tulee vastata vähintään yhtä SI-sanomassa annettua IBAN-tilinumeroa.
Vastaanottoilmoitus / RI-sanoma
Vastaanottoilmoituksia (RI-sanoma eli ReceiverInfo) voidaan pitää kuluttajan ja laskuttajan välisinä sopimuksina kuluttajaverkkolaskutuksesta ja ne on aina linkitetty olemassa olevaan SI-sanomaan. Jokaista kuluttajaa kohden laskuttajalle saapuu RI-sanoma, jossa ilmoitetaan kuluttajan verkkolaskutustiedot.
RI-sanomat, joiden tyyppi on ADD (MessageActionCode), lähetetään laskuttajalle, kun uusi kuluttaja valitsee verkkopankistaan yrityksen laskuttajakseen. Mikäli kuluttajan tiedot muuttuvat, laskuttajalle lähetetään RI-sanoma tyypiltään CHANGE ja jos taas kuluttaja haluaa irtisanoa sopimuksen kuluttajaverkkolaskutuksesta, lähetetään RI-sanoma tyypiltään DELETE.
On suositeltavaa pitää ERP:in puolella omaa kuluttajarekisteriä, jossa on päivitetty tila jokaiselle RI-sanomalle. Voit listata vastaanotetut RI-sanomat ri_message_list -metodilla ja ladata sanomat yksitellen ri_message_show -metodilla. Suosittelemme hakemaan kaikki uudet RI-sanomat päivittäin ja päivittämään sitten kuluttajarekisteri sen mukaisesti. Huom! Jos RI-sanomia noudetaan käyttöliittymän kautta, on mahdollista, että tapahtumat laskutetaan asiakasyritykseltä. Tästä syystä suosittelemme noutamaan RI-sanomat aina rajapinnan kautta.
Vinkki testaukseen: Voit lähettää RI-sanomia omalle tilillesi message_send -metodilla ja ladata niitä varmistaaksesi, että integrointi toimii ennen tuotantoon siirtymistä.
Vastaanottoehdotus / RP-sanoma
Vastaanottoehdotusta (RP-sanoma eli ReceiverProposal) käytetään, kun laskuttaja haluaa ehdottaa kuluttajalle mahdollisuutta vastaanottaa verkkolaskuja laskuttajalta. Kun kuluttaja hyväksyy ehdotuksen, laskuttajalle lähetetään RI-sanoma. RP-sanoma on tapa saada enemmän kuluttajia ottamaan verkkolaskut käyttöön.
RP-sanoman käytön edellytykset
- Laskuttaja ja kuluttaja ovat sopineet, että laskuttaja pyytää verkkolaskuosoitetta RP-viestillä.
- SI-sanomat on lähetetty onnistuneesti.
- RP- ja SI-sanomassa on sama tietosisältö
PaymentInstructionIdentifier
-kentässä.
RP-sanomien prosessi
-
Laskuttaja lähettää Maventan kautta RP-sanoman tyypiltään
ADD
(MessageActionCode) seuraavilla tiedoilla:MessageActionCodeIdentifier
-arvo00
.- Kuluttajan henkilötunnus annetaan
BuyerPartyIdentifier
-kentässä.
-
RP-sanomat voidaan lähettää
message_send
-metodilla. -
Maventa lähettää RP-sanomat eteenpäin operaattoripankkiin.
-
RP-sanoma näytetään kuluttajan verkkopankissa. Kuluttaja ilmoittaa
RPFreeText
-elementissä, että sanoma koskee sovitun verkkolaskutilauksen vahvistusta. -
Pankki vastaa RI-sanomalla, joka sisältää kuluttajan verkkolaskuosoitteen. Henkilötunnusta ei palauteta RI-sanomassa. Tämän jälkeen RI-sanoma välitetään Maventan kautta laskuttajalle.
-
Laskuttaja päivittää kuluttajan verkkolaskutustiedot ja lähettää seuraavan laskun verkkolaskuna.
HUOM! Jos asiakas ei ole reagoinut 30 kalenteripäivän kuluessa, pankki poistaa RP-sanoman kuluttajan verkkopankista. Poistosta ei ilmoiteta erikseen.
Toteutusohjeet RP-sanomien luomiseen ja lisätietoa prosessista löytyvät Finanssialan sivuilta.
Kuluttajaverkkolaskutuksen sulkeminen
Kuluttajaverkkolaskutus voidaan sulkea lähettämällä SI-sanomat (DELETE) pankkeihin. Tämän jälkeen yrityksellä ei ole enää sopimusta kuluttajaverkkolaskutuksesta pankkien kanssa, eikä yritystä löydy verkkopankeista laskuttajien listalta. SI-sanomien poistaminen poistaa myös kaikki voimassa olevat vastaanottoilmoitukset (RI-sanomat).
Jos on tarpeen muuttaa palveluntarjoajaa (operaattori/pankki) tai muita tietoja, olemassa olevia sopimuksia ei tarvitse poistaa. Sen sijaan tiedot voidaan muuttaa helposti lähettämällä SI-sanomat, joiden tyyppi on CHANGE.
Palveluntarjoajan Vaihtuminen
Jos palveluntarjoaja vaihtuu, SI-sanomat täytyy lähettää CHANGE-tyyppisenä vanhalta palveluntarjoajalta, ja sanomissa on ilmoitettava uusi palveluntarjoaja. Näin nykyiset vastaanottoilmoitukset (RI-sanomat) siirtyvät uudelle palveluntarjoajalle, eikä kuluttajien tarvitse tehdä muutoksia.
HUOM! Saattaa kestää muutaman pankkipäivän ennen kuin SI-sanomat saapuvat jokaiseen pankkiin, joten kannattaa varautua siihen, että mahdolliset virheviestit saapuvat muutaman päivän kuluttua sanomien lähettämisestä. Tämä tarkoittaa, että vanhaa yhteyttä ei pidä sulkea välittömästi, vaan sen sijaan kannattaa odottaa noin viisi päivää. Jos virheitä ei tässä ajassa ilmene, voit sulkea vanhan yhteyden.
Vanhan palveluntarjoajan RI-sanomien tiedostoja ei siirretä uudelle palveluntarjoajalle millään automaattisella tavalla. On siis tärkeää varmistaa, että tiedostot on ladattu tai tiedot on tallennettu muulla tavalla.
Nykyiset Tiedot:
InvoiceSenderAddress
InvoiceSenderIntermediatorAddress
Uudet Tiedot:
NewInvoiceSenderAddress
NewInvoiceSenderIntermediatorAddress
<InvoiceSenderInformationDetails>
<InvoiceSenderAddress> 003712345678 </InvoiceSenderAddress>
<InvoiceSenderIntermediatorAddress> DABAFIHH </InvoiceSenderIntermediatorAddress>
<NewInvoiceSenderAddress> 003787654321 </NewInvoiceSenderAddress>
<NewInvoiceSenderIntermediatorAddress> NDEAFIHH </NewInvoiceSenderIntermediatorAddress>
</InvoiceSenderInformationDetails>